محمد سویدانلویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: حدود 500 فقره از اشیای تاریخی، فرهنگی، اسناد و نسخ خطی، صنایع دستی و انواع دست بافته های داری، آرشیو موسیقی، پوشاک کرمانج و سایر وسایلی که مربوط به زندگی این قوم است، در این موزه گردآوری شده است.
وی با بیان اینکه این موزه امروز در روستای اوغاز از توابع شهرستان شیروان افتتاح شد گفت: هدف از راه اندازی آن کمک رسانی به محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به حوزه میراث فرهنگی و توسعه و گسترش پیوند ملی و مذهبی است.
سویدانلویی ادامه داد: از این طریق می توان فرهنگ و تمدن غنی خراسان شمالی را به مردم استان معرفی کرد.
وی افزود: این اداره کل آمادگی دارد به افرادی که اشیای تاریخی دارند، برای راه اندازی موزه خصوصی مجوز بدهد تا آنها بتوانند به فعالیت خود در چهارچوب قانون ادامه دهند.
وی اظهار امیدواری کرد که راه اندازی این موزه، به رونق گردشگری در منطقه گردشگری اوغاز شهرستان شیروان کمک قابل توجهی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در ادامه گفت: امسال به علت مصادف شدن ایام ماه مبارک رمضان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برنامه های این اداره کل از 24 اردیبهشت‌ ماه آغاز شد.
وی از برگزاری برنامه‌های متعددی به‌منظور بزرگداشت روز جهانی موزه و حفاظت از آثار تاریخی خبر داد و افزود: نمایشگاه عکس از کاوش های باستان شناسی و بناهای مرمت شده از تاریخ 25 اردیبهشت ماه جاری تا سی ام همین ماه در تالار مجموعه مفخم برگزار می شود.
وی ادامه داد: در این ایام برگزاری کارگاه آموزشی یکروزه آشنایی با مراحل کاوش های باستان شناسی جهت کودکان مهد کودک در مجموعه آیینه خانه،کارگاه آموزشی یکروزه آشنایی با مراحل کاوش های باستان شناسی جهت عموم و کارگاه یکروزه آشنایی با خشت و گل جهت دانشجویان معماری دانشگاه اسفراین در شهر تاریخی بلقیس در اولویت برنامه ها قرار داد.
خراسان شمالی هفت موزه دارد.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 583 اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.