به گزارش ایرنا، مرتضی شکوهی روز یکشنبه در حاشیه همایش تجلیل از معلمان و دانش آموزان منتخب خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر ساله آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل به وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود که این آمار در اختیار استان ها قرار می گیرد تا سرنوشت این افراد به صورت دقیق رصد شود.
وی افزود: در چند سال گذشته تعداد زیادی از بازماندگان جذب کلاس ها شده اند بویژه با فعالیت های راهبران آموزشی در 2 سال گذشته فعالیت های خوبی در روستاها و مناطق محروم انجام شده است.

* آمار مشخص نیست
مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات جذب بازماندگان از تحصیل نامشخص بودن آمار اسمی این افراد است و اگر این آمار معلوم باشد، آموزش و پرورش ظرفیت های خوبی برای بازگرداندن آنان به کلاس درس دارد.
وی افزود: اگر سازمان ثبت احوال بتواند اسامی و نشانی محل سکونت این افراد را به آموزش و پرورش اعلام کند، با استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی و دستگاه قضا برای ادامه تحصیل آنان اقدام می شود.
وی تاکید کرد: در چند سال گذشته، تعامل با سازمان ثبت احوال بیشتر شده و وضعیت بهبود یافته است اما مشکل آمار همیشه وجود دارد.

* رشد 12 درصدی در جذب کودکان اتباع بیگانه
شکوهی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش سیاست تشویقی برای جذب بازماندگان از تحصیل دارد گفت: سال گذشته برای نخستین بار حدود 6 هزار دانش آموز که فاقد مدارک هویتی بودند در کلاس های درس حاضر شدند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه این وزارتخانه برحسب دستور رهبر معظم انقلاب جذب کودکان اتباع خارجی را در دستور کار خود دارد گفت: جذب دانش آموزان اتباع بیگانه که عمدتا از افغان هستند در سال تحصیلی جاری نسبت به سال قبل 12 درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون حدود 500 هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس سطح کشور تحصیل می کنند که حدود 300 هزار نفر از این تعداد در دوره ابتدایی است.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران، آموزش و پرورش را حق مسلم انسان می داند و بر اساس دستور رهبری، شرایط تحصیل برای همه اتباع در کشور فراهم می شود.
شکوهی گفت: یکی از موضوع های مهم در آموزش ابتدایی، بازماندگی از تحصیل دانش آموزان لازم التعلیم است و آموزش و پرورش تلاش های فراوانی برای شناسایی و جذب این افراد انجام داده است.
وی تصریح کرد: در نشست با دستگاه های تاثیرگذار در این زمینه، همچون دستگاه قضا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان ثبت احوال شناسایی کودکان بازمانده بجد پیگیری می شود.

* کمبود معلم یک دغدغه
مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش درباره دغدغه های آموزش دبستان گفت: کمبود معلم همواره یکی از دغدغه های آموزش و پرورش بوده و باید تلاش جدی در این باره انجام شود.
وی با بیان اینکه امسال بخشی از این کمبودها با به کارگیری نیروهای جدید رفع می شود افزود: اکنون کارگروهی تشکیل شده است که راهکارهای تامین و جبران نیروی انسانی در آموزش و پرورش را بررسی می کند.
وی با اشاره به برگزاری آزمون استخدام برای به کارگیری 15 هزار نفر در آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از راهکارها برای جبران نیروی معلم، استفاده از توان سرباز معلم و توان معلمان در شرف بازنشستگی است و تلاش داریم تا بازنشستگی شماری از همکاران به تعویق افتد.

*تراکم بالا در کلاس های شهری
مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش، تامین اعتبار برای اجرای برنامه های کیفیت بخشی، شناسایی دانش آموزان در سن تحصیل، کاهش میزان تراکم جمعیت در مدارس شهری را از دغدغه های سال تحصیلی جدید عنوان و تصریح کرد: اکنون تراکم دانش آموزان در برخی مدارس شهری بالا است.
وی خاطرنشان کرد: در برخی از مدارس روستایی نیز با کاهش جمعیت دانش آموز روبه رو هستیم که این امر سبب افزایش نیروبری شده است.

* 51 هزار کلاس چند پایه
شکوهی، تامین نیرو برای کلاس های چندپایه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: اکنون حدود 700 هزار دانش آموز در 51 هزار کلاس چند پایه در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش داریم با افزایش نیروهای راهبر، مشکل نیروی انسانی در کلاس های چند پایه حل شود گفت: اکنون 2 هزار و 700 راهبر در مدارس استان به کار گرفته شده و این رقم امسال به سه هزار نفر افزایش می یابد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.