عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون 58 درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی این استان هم از منابع آب های سطحی تامین می شود.
وی گفت: اگر در سال زراعی جاری بارندگی مناسبی داشته باشیم این 58 درصد معادل 575 میلیون مترمکعب آب قابل تحقق است و همچنین 42 درصد نیز از منابع آب های زیرزمینی استحصال می شود که معادل 479 میلیون متر مکعب است.
یوسفی افزود: 90 درصد حوزه کشاورزی استان نیازمند به آبیاری است این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر به آب سبز متکی هستند و میزان بارندگی سالانه آنها کفایت آبیاری اراضی کشاورزی را می کند، اما هم اکنون از آب های زیرزمینی به عنوان انرژی ذخیره مصرف می کنیم که این امر موجب افزایش هزینه های تولید شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از آب های سطحی در صورتی می توانیم استفاده کنیم که نزولات در فصول مختلف به خصوص در فصل زمستان در حد نرمال باشد.
یوسفی افزود: در راستای سیاست سازگاری با کم آبی برنامه های علمی و دانش محور با استفاده از فناوری های جدید در دستور کار قرار گرفته است که به افزایش بهره وری، راندمان آب و تولید و همچنین معیشت اقتصادی تولیدکننده ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
استان خراسان شمالی در منطقه نیمه خشک واقع شده و میانگین سالانه بارش باران در این استان 250 تا 260 میلی متر است که در سال های اخیر، به دلیل کاهش بارش ها و بروز خشکسالی، به این میانگین نرسیده است.
به گزارش ایرنا با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی در سال جاری، سطح سبز غلات کشت شده مطلوب نیست و میزان رشد آن ها در کشتزارها کم گزارش شده است.
به نقل از اداره کل هواشناسی خراسان شمالی هم اکنون این استان 28 هزار کیلومتر مربعی شمال شرق کشور در زمره 3 استان اول از لحاظ خشکسالی شدید تا بسیار شدید قرار گرفته است.
این استان، 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است که بیش از 42 هزار بهره بردار در این بخش مشغول به فعالیت هستند.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.