به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
مردم روستاهای زلزله‌زده همچنان نیازمند توجه
شامگاه 23 اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که زلزله‌ای با قدرت 5.7 ریشتر خراسان شمالی را لرزاند. شدت و بزرگی این زلزله سبب وحشت بسیاری از شهروندان در بجنورد و مردم دیگر شهرهای استان شد و علاوه بر آن سقف تعدادی از خانه‌ها آوار و مردم به‌خصوص در بسیاری از روستاها که به کانون زلزله نزدیک بودند بی‌خانمان شدند.
در پی وقوع این زمین‌لرزه که دو کشته و بیش از 400 مصدوم بر جای گذاشت، دستگاه‌های متولی در همان ساعات ابتدایی به‌منظور امدادرسانی و بهبود شرایط ایجادشده پای‌کار آمدند و باوجود نقاط ضعف و قوت اما با توان خود هر یک در جهت مدیریت بحران تلاش کردند.
حال پس از گذشت یک سال از این حادثه، خبرنگار اتفاقیه به روستاهای زلزله‌زده سری زده و گزارش عینی خود را از زندگی مردم و روند بازسازی خانه‌های روستائیان ارائه داده است که در ادامه می‌خوانیم.
افزایش قیمت مصالح، مانع تکمیل منازل روستائیان
دهیار روستای لنگر بیان می‌کند: در جریان زلزله 5.7 ریشتری سال گذشته، خانه‌های خشت و گلی به‌صورت 99 درصد تا صد درصد در این روستا تخریب شدند به‌طوری‌که دیگر در روستا خانه خشتی و گلی باقی نمانده است و تنها خانه‌های نوساز که بعد از زلزله سال 76 در روستا ساخته شدند باقی ماند.
خدیجه بروشک در گفتگو با اتفاقیه عنوان کرد: بعد از گذشت یک سال از زلزله اکثر خانه‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند و اکنون تعداد زیادی از اهالی در مرحله دریافت پایان کار هستند.
وی تصریح کرد: چندین نفر در روستا وجود دارند که هنوز موفق نشدند تسهیلات را دریافت کنند و ما به آن‌ها اعلام کردیم تا برای رفع مشکل آن‌ها مراجعه کنند تا مراحل دریافت تسهیلات برای آن‌ها پیگیری شود.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه قیمت مصالح ساختمانی به‌یک‌باره بالا رفته است، می‌افزاید: با توجه به اینکه همکاری بنیاد مسکن بسیار خوب بوده و تسهیلات دریافت شده است خانه‌ها تا مراحل خوبی پیش رفته اما به دلیل این گرانی مصالح مردم نتوانستند خانه‌های خود را تکمیل کنند که از مسئولان خواهش داریم تا در این زمینه با پرداخت وام به مردم کمک کنند تا مردم بتوانند خانه‌های خود را در اسرع وقت بسازند و بی‌سرپناه نباشند.
معیشت روستائیان بعد از زلزله با مشکل روبرو شده است
دهیار روستای لنگر با بیان اینکه تمام معیشت در روستاها و نیز در روستای لنگر دام‌پروری و کشاورزی که تنها منبع درآمد اهالی روستا است، می‌افزاید: اکنون بیشترین مشکل که برای اهالی روستا وجود دارد از بین رفتن اشتغال و دام مردم است که متأسفانه در زلزله بیشترین خسارت‌ها به دام‌پروری‌ها بود و در زمان وقوع زلزله بسیاری از دامداری‌های اهالی روستا که خشت و گلی بود فروریخت و بسیاری از دام‌های روستا تلف شدند.
بروشک ادامه می دهد: با تخریب شدن خانه‌های دام روستائیان به دلیل نبود سرپناه و محل نگهداری دام و نیز محل نگهداری علوفه، اهالی روستا دام‌های باقی‌مانده را هم فروختند و برای ساخت خانه‌های خود هزینه کردند.
وی خاطرنشان می‌کند: جهاد کشاورزی مقرر شد تا وام بهسازی به اهالی پرداخت کنند و مردم مراحل مختلف برای دریافت وام را گذراند و بعد از پیگیری‌ها و آمدورفت‌ها مردم به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند و رفتند تا مرحله بانک و بعد از کلی دوندگی نتیجه‌ای نگرفتند و بانک شرایط سختی گذاشته بودند و ضامن کارمند می‌خواست که اکثر مردم نتوانستند این وام را دریافت کنند.
دهیار روستای لنگر عنوان می کند: باوجوداینکه جهاد کشاورزی در زمان وقوع زلزله آمد و اطلاعات مربوط به خسارت‌های ناشی از زلزله در بخش دام‌پروری و ثبت‌نام افراد را انجام داد اما شرایط سخت بانک برای پرداخت تسهیلات باعث شده تاکنون مردم موفق به دریافت تسهیلات نشوند.
وی با بیان اینکه باید بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به مردم روستا این شرایط سخت را بردارند، می‌افزاید: یک روستایی باید ضامن کارمند از کجا بیاورد؟!
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه تنها منبع درآمد اهالی روستا دام‌پروری و کشاورزی است که اهالی روستای لنگر در حیاط و خانه‌های 90 تا 100 متری زندگی می‌کنند و در هر حیاط یک تا دو خانواده زندگی می‌کنند و برای ساخت محل نگهداری دام فضا بسیار کم دارند خواهش داریم تا دستگاه‌های متولی نسبت به واگذاری زمین به اهالی برای ساخت دامداری‌ها اقدام کنند تا مردم زمین کافی برای ساخت محل نگهداری دام داشته باشند.
تسهیلاتی که زلزله‌زدگان موفق به دریافت آن نشدند
وی می‌گوید: همچنین پرداخت وام اشتغال برای روستاها یکی دیگر از دغدغه‌ها است که می‌تواند کمک بزرگی به معیشت مردم روستاها باشد و با توجه به کارمزد پایین مردم استقبال زیادی از این وام دارند اما به دلیل شرایط سختی که وجود دار اهالی باوجود پیگیری‌ها قادر به دریافت آن نیستند و به دلیل شرایط سختی که دارد از آن صرف‌نظر می‌کنند.
وی با بیان اینکه باید بانک‌ها این شرایط سخت را از پیش روی مردم بردارند، می‌افزاید: وقتی مردم برای دریافت وام اشتغال جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند می‌گویند برای دام‌پروری سنتی وام پرداخت نمی‌شود و باید حتماً دام‌پروری صنعتی باشد و مردم با نبود درآمد و نبود زمین کافی چگونه می‌توانند محل صنعتی و استاندارد که تهیه آن نیز به هزینه‌ای هنگفت که از عهده یک روستایی خارج است تهیه کند.
وی تصریح می‌کند: پس نیاز است تا جهاد کشاورزی با برداشتن این شرایط سخت کمک کند تا همین یک شغل منبع درآمد اهالی روستاها نیز از بین نرود.
همچنین نیاز است جهاد کشاورزی با اصلاح نژاد و چندقلوزایی به رونق بیشتر این کسب‌وکار کمک کند.
وی با بیان اینکه استاندار در زمان زلزله اعلام کردد که تمام خانه‌های روستایی بیمه هستند و شامل دریافت خسارت می‌شود، می‌افزاید: بعد از وقوع زلزله از تمام خانه‌های روستا بازدید و برآورد خسارت شد و به برخی از اهالی خسارت از هشت میلیون تومان تا 100 هزار تومان تعلق گرفت که به بعضی از اهالی پرداخت شد و بسیاری از اهالی هنوز باقی‌مانده‌اند و باوجوداینکه دچار خسارت شدند اما هنوز خسارت آن‌ها پرداخت نشده است.
وی در پایان با تشکر از تمام دستگاه‌هایی که در این شرایط سخت به یاری اهالی روستاها شتافتند، خاطرنشان می‌کند: مردم روستا درآمد آن‌چنانی ندارند و با این خسارت واردشده به اهالی روستا مشکلات بسیاری برای آن‌ها به دنبال داشت و بسیاری از مردم باوجود دریافت تسهیلات اما هنوز قادر به تکمیل کردن خانه‌های خود نیستند و بسیاری که خانه هلی خود را تکمیل کردند نیز با فروختن زمین و یا دام و یا فرزندان آنان که به شهرهای بزرگ مهاجرت کردند برای والدین خود پول فرستاده‌اند تا توانستند ساخت خانه‌های خود را به اتمام برسانند و اکنون بسیاری از خانه‌های اهالی به دلیل گران شدن مصالح نیمه‌تمام باقی‌مانده و درست از که چهاردیواری خانه درست‌شده اما با توجه به اینکه این خانه‌ها نیاز به سایر تجهیزات برق‌کشی گاز کشی آب و غیره دارد مردم نیاز به کمک دارند.
درآمدی که روستائیان دیگر ندارند
علی قشلاقی یکی از اهالی روستای لنگر با بیان اینکه خانه مسکونی و محل دام من که خشت و گلی بود به‌طور کامل در اثر زلزله اردیبهشت‌ماه سال گذشته تخریب شد و اکنون با دریافت تسهیلات از بنیاد مسکن خانه من ساخته ‌شده است ولی وام بلاعوض هنوز به من پرداخت نشده است.
قشلاقی با بیان اینکه درآمد اهالی روستا از دام‌پروری و کشاورزی است که براثر زلزله محل دام‌های ما تخریب شد و چند گوسفند من در زیر آوار تلف شد و چند گوسفند باقی‌مانده را نیز برای تکمیل خانه‌ام فروختم، می‌افزاید: باغ انگور دیگر درآمد من برای خانواده و دو فرزندم بود که آن‌هم سه سال متوالی است هرسال با آسیب‌هایی همچون خشک‌سالی، سرمازدگی، افت سفیدک، تگرگ از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه هیچ درآمدی برای من باقی نمانده و زندگی من با مشکلات زیادی مواجه شده است، می‌افزاید: من از جهاد کشاورزی درخواست دارم تا برای ما مردم روستا که اکنون هیچ درآمدی نداریم تسهیلات با شرایط آسان پرداخت کنند تا بتوانیم با خرید دام شغل دامداری خود را بتوانیم ادامه دهیم.
خانم لنگری یکی از اهالی روستای لنگر نیز با بیان اینکه من در خانه استیجاری زندگی می‌کردم که در زمان زلزله به‌طور کامل خراب شد و قابل‌استفاده نبود اما به من هیچ تسهیلاتی تعلق نگرفت، می‌افزاید: بعد از چندین ماه اکنون بنیاد مسکن از ما هفت میلیون دریافت کرده و در منطقه شهرک به ما زمین واگذار کرده است تا در این محل خانه بسازیم اما هنوز تکلیف زمین ما به‌طور کامل مشخص نشده است و به دلیل همین مشکلات نتوانستیم عملیات ساخت منزل را شروع کنیم.
وی با بیان اینکه از زمان تخریب منزل مسکونی تاکنون دریکی از اتاق‌های خانه برادرم زندگی می‌کنم، ادامه می دهد: درخواست می‌کنم دستگاه‌ها کمک کنند تا افراد مثل ما بتوانند هر چه زودتر ساخت منازل خود را آغاز کنند.
بهورز مرکز بهداشت روستای لنگر نیز با بیان اینکه در حال حاضر 621 نفر در روستا تحت پوشش بهداشت هستند، می‌گوید: در زلزله 23 اردیبهشت‌ماه سال گذشته در این روستا تمام خانه‌های خشت و گلی و قدیمی به‌صورت کامل تخریب شد ولی خانه‌های که تازه ساخته‌شده بود آسیب‌های بسیار جزئی دید که اکنون تمام اهالی که خانه‌های آن‌ها تخریب ‌شده بود در حال ساخت‌وساز هستند و بسیاری ساخت منازل آن‌ها به اتمام رسیده است.
زهرا لنگری با بیان اینکه تنها درآمد روستاییان کشاورزی و دامداری است که براثر زلزله و خشک‌سالی دیگر منبع درآمدی در روستا وجود ندارد و اغلب جوانان از روستا به تهران و سایر شهرها مهاجرت کرده‌اند و اغلب جمعیت سالمند در روستا باقی‌مانده است.
مجرد نیز یکی دیگر از ساکنان روستای دنگل با اشاره به اینکه این روستا دارای حدود 60 خانوار با 200 نفر جمعیت است، خاطرنشان می‌کند: حدود 90 درصد از منازل مسکونی در این روستا هنگام زلزله تخریب شد و صد درصد دامداری‌ها نیز تخریب شدند و براثر این زلزله منزل و دامداری بنده به‌طور کامل خراب شده است.
وی می‌افزاید: با همکاری بنیاد مسکن تسهیلات برای ساخت منزل خود دریافت کردم و اکنون منزل من در مرحله فونداسیون است اما هنوز برای ساخت محل نگهداری دام نتوانستم تسهیلات بانکی دریافت کنم.
گلایه از بیمه به دلیل عدم پرداخت خسارت
دهیار روستای قصر قجر نیز با بیان اینکه اکثر خانه‌های تخریب‌شده تسهیلات دریافت کردند و اکنون در حال ساخت‌وساز هستند، می‌افزاید: بیش از 90 درصد از خانه‌هایی که براثر زلزله تخریب یا آسیب‌دیده بود ساخته شدند و یا در مراحل پایانی هستند.
لطیفی با بیان اینکه منازل روستایی توسط استانداری بیمه‌شده بود، می‌گوید: در این زمینه گلایه‌هایی وجود دارد که هنوز خسارت منازل بسیاری از افراد از سوی بیمه پرداخت نشده است.
وی می‌افزاید: مردم از جهاد کشاورزی برای پرداخت تسهیلات برای مشاغل اهالی روستا گلایه‌مند هستند.
تأخیر در پرداخت اعتبارات بلاعوض
دهیار روستای بدرانلو نیز با بیان اینکه تمام منازل خسارت‌دیده براثر زلزله که نیاز به تعمیر بود تسهیلات دریافت و تعمیر شده است، می‌گوید: منازل تخریب‌شده که نیاز به احداث دوباره داشت نیز بیش از 90 درصد تسهیلات دریافت کردند و در حال حاضر در حال ساخت هستند و تنها گلایه‌ای که برخی از اهالی روستا دارند درزمینهٔ تأخیر در پرداخت اعتبارات بلاعوض است که هنوز بسیاری از زلزله‌زدگان دریافت نکردند.
جعفری با بیان اینکه تسهیلات 20 میلیون تومانی که از سوی بنیاد پرداخت‌شده است تنها برای ساخت مسکن و تا سقف جوابگو است، می‌افزاید: اکنون مردم برای تکمیل منازل خود هزینه موردنیاز را ندارند.
وی با بیان اینکه مقرر شده بود تا انشعابات همانند برق و گاز با همواری دستگاه‌ها به‌صورت رایگان به مردم زلزله‌زده واگذار شود، می‌گوید:با توجه به اینکه زلزله‌زدگان از قشر ضعیف هستند این امر انجام نشد و مردم برای تکمیل خانه خود با مشکل مواجه شده‌اند.
وی با بیان اینکه مدرسه روستای بدرانلو قبل از وقوع زلزله نیز از رده خارج شده بود و قابل‌استفاده نبود و باید توسط نوسازی مدارس تخریب و دوباره احداث می‌شد، می‌گوید: اما این کار توسط این ارگان انجام نشد و بعد از زلزله نیز وضعیت این مدرسه بدتر شده است و اکنون دانش آموزان این روستا و روستای مجاور در زیر سقف غیراستاندارد تحصیل می‌کنند.
احداث مرکز مدیریت بحران استان نیازمند تأمین اعتبار
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی می‌گوید: عملیات ساخت ساختمان مدیریت بحران هنوز آغاز نشده است و به‌محض تأمین اعتبار عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد.
محمدحسین علی نیا در گفتگو با اتفاقیه اظهار می‌کند: پیگیر هستیم تا بخشی از اعتبارات موردنیاز برای ساخت ساختمان مدیریت بحران از محل اعتبارات استانی تأمین شود که به‌محض تأمین این اعتبار روند اجرایی آن آغاز خواهد شد.
علی نیا می‌افزاید: مکان برای اجرای این پروژه انتخاب و نقشه‌ها نیز برای اجرای این امر آماده شده است.
مدیریت بحران استان بدون سکان‌دار
علی نیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر سکان‌دار مدیریت بحران استان که چندی است بدون مدیرکل به سر می‌برد، تصریح می‌کند: تا زمانی که انتصاب مدیریت بحران انجام نشده است معاون مدیریت بحران و بنده در مواقع بحرانی و موردنیاز، مسئولیت‌ها را به عهده خواهیم گرفت.
وی در خصوص اقدامات انجام‌شده پس از گذشت یک سال از زلزله 5.7 ریشتری استان می‌گوید: درمجموع 14 هزار و 666 واحد، اعم از واحدهای احداثی و تعمیری براثر زلزله وجود داشت که 9 هزار و 661 شهری و روستایی و حدود دو هزار و 449 واحد شهری وجود داشت که در حال حاضر بیش از هشت هزار و 800 واحد پایان کار خود را دریافت کردند و بسیاری از واحدهای تعمیری و احداثی در مراحل پایانی عملیات اجرایی هستند که تا یک ماه آینده پایان کار می‌گیرند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه قسمت عمده واحدهای روستایی که نیاز به احداث داشت در حال اتمام هستند، عنوان می‌کند: 12 هزار و 500 تن سیمان رایگان به بیش از دو هزار و 600 نفر در 78 روستا تحویل داده شد.
روند کُند پرداخت تسهیلات به کسب‌وکار آسیب‌دیده ناشی از زلزله
وی در خصوص بیمه منازل روستایی از سوی استانداری بیمه‌شده بودند نیز می‌گوید: بیمه روستایی منازل آسیب‌دیده متوسط بین یک‌میلیون و دویست برای خانوارهایی که منازل آن‌ها براثر زلزله تخریب شد از سوی بیمه پرداخت‌شده است که درمجموع تاکنون حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار از سوی بیمه به خانوارهای روستایی پرداخت‌شده است.
وی با بیان اینکه 10 میلیارد تومان برای کسانی که براثر زلزله مشاغل آن‌ها آسیب دید نیز مصوب شد که باید از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شود اما به دلیل تأمین نشدن مناسب اعتبارات هنوز این امر به‌طور چشمگیر انجام نشده است.
صدور پایان کار 8835 خانه جدید برای زلزله‌زدگان استان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی روند ساخت‌وساز در روستاها و مناطق شهری دو شهرستان زلزله‌زده بجنورد و مانه و سملقان را رو به پیشرفت توصیف و عنوان می‌کند: در حال حاضر برای هشت هزار و 835خانه شهری و روستایی این دو شهرستان پایان کار صادرشده و بهره‌برداری رسیده است.
علی محمدی در گفتگو با اتفاقیه با بیان اینکه وقوع زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت‌ماه سال گذشته به خانه‌های روستاها و شهرهای دو شهرستان بجنورد و مانه و سملقان آسیب زد، خاطرنشان می‌کند: پس‌ازاین واقعه، احداث خانه‌های جدید بجای خانه‌های تخریب‌شده همچنین تعمیر خانه‌های آسیب‌دیده در این دو شهرستان در دستور کار قرار گرفت که درمجموع از 14 هزار و 666 واحد تعمیری و احداثی، 12 هزار و 435 مورد مدارک آن‌ها کامل و به بانک‌ها معرفی شدند و 10 هزار و 423 مورد انعقاد قرارداد شده است و تعداد دو هزار پرونده که به بانک معرفی نشده است ناشی از پرونده‌هایی که در آخر سال به بانک‌ها معرفی شدند و بانک‌ها هنوز به دلیل فرایند کار پایان سال بانک هنوز نتوانستند کار آن‌ها را انجام دهند.
وی می‌گوید: از مجموع پرونده‌های معرفی‌شده به بانک‌ها 3 هزار و 683 مورد مربوط به واحدهای احداثی و هشت هزار و 753 مورد مربوط به واحدهای تعمیری بوده است که از این تعداد 6 هزار و 973 مورد انعقاد قرارداد کردند و تسهیلات و کمک بلاعوض خود را دریافت کردند و تعداد 6 هزار و 684 مورد پایان کار خود را دریافت کردند.
وی می‌افزاید: از مجموعه واحدهای های احداثی نیز سه هزار و 682 واحد معرفی با بانک و سه هزار و 450 مورد انعقاد قرارداد شده است که از این تعداد سه هزار و 276 اجرای فونداسیون، دو هزار و 601 اجرای سقف و دو هزار و 133 مورد پایان کار خود را دریافت کردند که از این تعداد که پایان کار دریافت کردند دو هزار و 31 مورد در روستاها و 102 واحد در شهر بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی اظهار می‌دارد: براثر زلزله در استان درمجموع 9 هزار و 661 واحد به تعمیر و چهار هزار و 949 واحد به احداث نیاز داشت که از دو هزار و 500 واحد در شهر و دو هزار و 449 واحد بود که از تعداد واحدهای شهری یک هزار و 857 نفر به ما مراجعه کردند و یک هزار و 100 نفر از شهرداری معرفی‌نامه گرفتند و درمجموع 661 نفر معرفی به بانک شدند و یک هزار و 500 نفر به دلایل مشکلات مراجعه نکردند.
وی تصریح می‌کند: درمجموع تاکنون هشت هزار و 835 واحد عملیات اجرایی خود را به پایان رسانده و پایان کار دریافت کرده‌اند که 6 هزار و 699 واحد واحدهای تعمیری و دو هزار و 133 مورد واحد احداثی هستند.
پرداخت 37میلیارد و 700 میلیون تومان کمک بلاعوض
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تاکنون از سهم 50 میلیارد تومان تسهیلات برای زلزله‌زدگان استان مبلغ 37 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبارات بلاعوض پرداخت ‌شده است و مابقی نیز با تخصیص اعتبار پرداخت خواهد شد.
محمدی عنوان می‌کند: درمجموع برای بحث زلزله 283 میلیارد تومان تسهیلات و 78 میلیارد تومان کمک بلاعوض و تأسیسات و غیره بود که درمجموع 361 میلیارد تومان اعتبارات برای زلزله به استان اختصاص یافت.
وی می‌گوید: تاکنون 12 هزار و 500 تن سیمان به مردم تحویل داده شده است که به واحدهای احداثی 120 پاکت و به واحدهای تعمیری 60 پاکت تحویل داده شد.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.