محمد رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مبارزه با سن در مزارع خراسان شمالی پایان یافت اظهار کرد: بیشترین سطح مبارزه با این آفت به ترتیب در مانه و سملقان، اسفراین، بجنورد، فاروج و راز و جرگلان بوده است.
وی افزود: در بخش دولتی توزیع سم انجام نشده است، تنها در راز و جرگلان 150 لیتر سم برای 450 هکتار از اراضی کشاورزی صورت گرفته است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سن غلات مهم ترین آفت گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد می شود، این آفت که در کوه ها و زیر بوته های گون زمستان گذرانی می کند در اواسط اسفند با گرم شدن هوا به مزارع حمله و پس از تغذیه، جفت گیری و تخم گذاری می کند.
رضایی افزود: با گرم شدن هوا سن مادر به تدریج ریزش می کند، مبارزه با سن زمانی است که بیشترین جمعیت از اماکن زمستان گذران، محل خود را ترک و در مزارع مستقر باشند، مبارزه با پوره نیز زمانی است که بیشترین جمعیت آن در مرحله سن 2 پورگی باشند.
کشت پاییزه غلات در سطح 191 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خراسان شمالی آغاز شد که از این میزان 49 هزار هکتار آبی و بقیه دیم است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.
/3007/ 7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.