بهروز عربی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قنات خشک شده قابلیت احیا و مرمت ندارد و تنها بارندگی های بسیار موثرمی تواند از خشکی قنات ها جلوگیری کند.
خراسان شمالی 629 رشته قنات به طول بیش از 500 کیلومتر دارد که بیشترین آن در شهرستان های اسفراین و شیروان و کمترین آن هم در راز و جرگلان و بجنورد است.
وی با بیان اینکه میزان استحصال سالانه آب قنات های استان در سال 93، 83 میلیون متر مکعب بوده است، گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی های چند سال اخیر استحصال آب در قنات ها را به 75 میلیون متر مکعب کاهش داده است.
عربی با بیان اینکه سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از منابع مختلف استحصال می شود، افزود: 10 درصد این میزان آب از قنات ها تامین می شود.
مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 70 درصد معادل 700 میلیون متر مکعب آب استحصالی در بخش کشاورزی استفاده می شود.
وی گفت: هم اکنون کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که قنات یکی از بهترین و ارزان ترین منابع آبی است که در چند ساله اخیر برای احیا و مرمت این منابع آبی تلاش زیادی شده است.
خراسان شمالی ۱۱ دشت دارد که هشت دشت آن دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.
استان 28 هزار کیلومتر مربعی خراسان شمالی بیش از 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که به علت کاهش نزولات جوی با مشکل کم آبی مواجه شده است.
بر اساس اطلاعات استخراج شده از ایستگاه های شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، از ابتدای سال آبی جاری تا اواخر فرودین ماه تنها 29.9 میلی متر در استان به ثبت رسیده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 46.5 میلی متر و در دراز مدت 63.2 میلی متر بارندگی در استان گزارش شده بود.
میزان بارندگی در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 35.6 درصد و در مقایسه با دوره آماری بلند مدت 52.6 درصد کاهش داشته است.
در این مدت کمترین بارش ها در ایستگاه جاجرم با 5.5 میلی متر و بیشترین آن در ایستگاه آیرقایه با 71 میلی متر به ثبت رسیده است.
کاهش بارندگی ها سبب شده است تا میزان آبدهی رودخانه ها، میزان ورودی رودها به سدها و نیز سطح منابع آبی زیرزمینی در استان کاهش یابد.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.