غلامحسن کاظمی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همه ساله با آغاز فصل گرما و رویش علف در مراتع سردسیر، عشایر پس از یک دوره زمستان گذرانی، مراتع قشلاقی را به سوی مناطق ییلاقی ترک می کنند.
وی افزود: خانوارهای عشایر شیروان فصول سرد سال را در مناطق قشلاقی مراوه تپه در محدوده شهرستان های مراوه تپه، کلاله و مناطقی از شهرستان راز و جرگلان و مانه و سملقان مستقر هستند.
وی به خدماتی که در حین کوچ به خانوار های عشایری ارایه می شود اشاره کرد و گفت: بر اساس آیین نامه ساماندهی عشایر، قبل از آغاز کوچ با دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله مدیریت جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی، نیروی انتظامی و شبکه دامپزشکی هماهنگی های لازم صورت گرفته است.
کاظمی افزود: همچنین تمهیدات لازم برای خدمات رسانی و عملیات آبرسانی سیار در مسیر کوچ خانوارهای عشایری شهرستان اندیشیده شده است.
رییس اداره امور عشایری شهرستان شیروان با بیان اینکه حدود 50 درصد جمعیت عشایری استان خراسان شمالی مربوط به این شهرستان هستند گفت: هم اکنون 12 درصد جمعیت این شهرستان عشایر هستند که نیمی از گوشت قرمز توسط این قشر پرزحمت تولید می شود.
به گفته وی عشایر شهرستان شیروان 9 طایفه هستند که شامل دو هزار و 200 خانوار در قالب13 هزار و 500 نفر جمعیت، 325 هزار راس دام سبک در اختیار دارند.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 600 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
/3007/7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.