سرهنگ موسی الرضا حیاتی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گیاهان دارویی کشف شده شامل شیرین بیان، آنوخ، آویشن، ثعلب، زرشک، غده باریجه و شیره باریجه است.
وی گفت: برداشت غیراصولی گیاهان دارویی مانند چریش، آنخ ، مرزه، آق باش و ... با ریشه باعث کاهش شدید رویش این گونه های باارزش در مناطق مختلف استان شده است.
حیاتی با اشاره به فرارسیدن فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و جمع آوری غیراصولی توسط شهروندان افزود: یکی دیگر از علت های کاهش رویشگاه های گیاهان دارویی خشکسالی و شخم شیار در اراضی شیب دار بوده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه این استان یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان دارویی در کشور است گفت: بهره برداری از گیاهان دارویی از اراضی ملی به استناد ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور با مجوز منابع طبیعی باید انجام شود.
حیاتی از تمامی همیاران طبیعت درخواست کرد تا در صورت مشاهده هر گونه تخلفات مذکور مراتب را به صورت تلفنی با کد 1504 امداد جنگل و مرتع که به صورت شبانه روزی پاسخگو است، اعلام کنند.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که گیاهان دارویی این استان شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی، کتان و ... است.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.