به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
مسکن ویژه مددجویان هم به یکی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی توان خواهان بهزیستی تبدیل شده است. پروژه 120 واحدی مسکن معلولان شیروان به طور کل تعطیل است و پروژه 294 واحدی گلستان شهر هم هنوز به طور کامل ساخته و تحویل داده نشده است و آن چه به عنوان مسکن ویژه معلولان به بعضی از متقاضیان تحویل داده شده است حتی شرایط ابتدایی سکونت مددجویان را هم ندارد.
طی دو سال گذشته بارها اخباری درباره ساخت مسکن معلولان در استان منتشر شده است؛ اخباری که هر چند نوید بخش توجه اندک به توان‌خواهان جامعه است اما در پشت خود داستانی تلخ دارد، با این که قرار بود سال 93 پروژه 294 واحدی ویژه معلولان در شهرک گلستان شهر و 120 واحدی مسکن معلولان در شیروان به بهره برداری کامل برسد و به معلولان متقاضی مسکن تحویل داده شود اما پس از گذشت 7 سال از زمان آغاز ساخت هنوز یا واحدها تحویل داده نشده و به دلایلی تعطیل شده است یا واحدهای ساخته شده هیچ تناسبی با نیاز معلولان ندارد.
بزرگترین پروژه مسکن معلولان که در شهرک گلستان اجرایی می شود نه تنها به طور کامل تحویل داده نشده و مشکلات مالی برای مددجویان ایجاد کرده است، بلکه حداقل نیاز معلولان که مسکنی متناسب با نیاز آن هاست هم تامین نشده است.
حاصل بازدید خبرنگار ما از این واحدها هم گویای این واقعیت است که هنوز تا اتمام پروژه زمان زیادی باقی مانده و نه از محوطه سازی خبری هست و نه حتی مناسب سازی واحدها برای معلولان انجام شده است.
در زمان حضور خبرنگار ما یک خانواده دارای 2 معلول با ویلچرهای خود سرگردان مانده بودند و توانایی استفاده از واحد مسکونی خود را نداشتند چون اگر چه آسانسور جانمایی شده بود اما هنوز به بهره برداری نرسیده بود.
حتی رسیدن به پله های واحدها هم چالش بزرگی برای معلولان این واحدهاست زیرا اصلا رمپی برای این واحدها جانمایی نشده و واحدها اختلاف سطح زیادی با محوطه بلوک ها دارند.
حال سوال این جاست که چرا واحدهای نامناسب و ناتمام به مددجویان تحویل داده شده است و اکنون که این اتفاق افتاده چرا فکری برای آسان تر شدن اسکان آن ها نمی شود؟ وضعیت دغدغه برانگیز است، خانواده دارای دو معلول بلاتکلیف که همچنان در محوطه واحدها مانده اند ابراز می کنند که آب، برق و گاز واحدها قطع است و عملا زندگی در این مکان مقدور نیست.
«طاهری» یکی از توان‌خواهان بهزیستی و از متقاضیان دریافت مسکن معلولان است. او با بیان این که قرار بود این مسکن ها سال 93 به مددجویان تحویل داده شود می افزاید: به دلیل احداث کند این پروژه زمان تحویل به تعویق افتاد و منجر به افزایش مبلغ قسط های پرداختی شد تا جایی که در حال حاضر نمی توانیم این اقساط را پرداخت کنیم و واحد مسکونی را تحویل بگیریم.
وی با بیان این که کار به جایی رسیده که قصد واگذاری این واحد را دارد، ادامه می دهد: در زمان انعقاد قرارداد قرار بود مددجویان ماهانه 260 هزار تومان قسط پرداخت کنند اما الان این مبلغ به 480 هزار تومان افزایش پیدا کرده و با مبلغ کم مستمری دریافتی امکان پرداخت این مبلغ وجود ندارد.
«ریحانی» یکی از توان‌خواهان بهزیستی و زن سرپرست خانوار است که به گفته خودش واحدش را تحویل گرفته است.
او با بیان این که مشکلات زیادی در این باره وجود دارد، می افزاید: برای ساخت این واحد 8 میلیون تومان اضافه پرداخت داشته ام اما شرکت مورد نظر اقدامی برای بازگشت مازاد پرداختی انجام نمی دهد به نحوی که بیش از 7 ماه است که پیگیر این موضوع هستم.
وی از عدم محوطه سازی و امن نبودن فضای این مجتمع هم سخن می گوید و اضافه می کند: همه این مسائل در حالی است که مبلغ اقساط هم در حال افزایش و پرداخت آن از توان ما خارج است.
مدیرعامل شرکت مسکن معلولان شیروان با بیان این که عمده ترین مشکل مسکن معلولان پرداخت نشدن تسهیلات حمایتی در زمان مقرر است، می افزاید: مکاتباتی با بهزیستی، بنیاد مسکن و استانداری در خصوص ناتوانی مددجویان در پرداخت سهم خود انجام شده است ولی متاسفانه تنها تسهیلات حمایتی برای هر مددجو 4 میلیون تومان بوده و کمک دیگری برای ساخت بناها انجام نشده است.
«دهقان» ادامه می دهد: به دلیل نبود تسهیلات و منابع مالی کافی در حال حاضر پروژه 120 واحدی مسکن معلولان شیروان از سوی پیمانکار تعطیل شده است.
وی خاطرنشان می کند: این پروژه باید بر اساس قرار داد در سال 93 به مددجویان تحویل داده می شد اما با وجود این که مبلغی هم از سوی مددجویان دریافت شده، مسکن ها ساخته و به متقاضیان تحویل داده نشده است.
در همین باره کارشناس مسئول مسکن مددجویان سازمان بهزیستی خراسان شمالی می گوید: طرح تامین مسکن مددجویان استان شامل چند بخش است که یکی از آن ها پروژه 294 واحدی شهرک گلستان بجنورد است که متقاضیان آن به طور کامل مددجویان بهزیستی هستند.
«قافله باشیان» اظهارمی کند: به دلیل تاخیر پیمانکار در زمان تحویل واحدها، تسهیلات شامل سود نرخ مشارکت هم شده بنابراین موجب بالا رفتن مبلغ اقساط پرداختی مددجویان تا 420 هزار تومان شده این در حالی است که مستمری این مددجویان ماهانه 50 هزار تومان است.
وی می افزاید: واحدهای تحویل داده شده به بهزیستی بدون آسانسور هستند در حالی که این واحدهای مسکونی برای معلولان طراحی شده اند. بیشتر مددجویان متقاضی این واحدها ویلچری هستند در حالی که قرار بود این واحدها ویژه و متناسب با نیاز مددجویان طراحی شوند.
وی با بیان این که برخی واحدها تحویل داده شده اند اضافه می کند: 200 واحد از پیمانکار تحویل گرفته شده اما فقط 70 تا 80 واحد تحویل داده شده اند و بقیه در نوبت دریافت تسهیلات و تضامین بانکی مانده اند.
وی ادامه می دهد: 94 واحد هم هنوز به بهزیستی تحویل داده نشده اند در حالی که قرار بود انتهای سال 93 واحدها به طور کامل به متقاضیان تحویل داده شوند.
اما مدیرعامل انجمن خیرین مسکن ساز خراسان شمالی صحبت های متفاوتی در این باره دارد. این مسئول از کم کاری سازمان بهزیستی در مشارکت ساخت و نبودن این نهاد در پای کار می گوید و می افزاید: تفاهم نامه ای 5 جانبه برای ساخت مسکن های ویژه خانواده های دو معلول بین وزارت راه، انجمن خیرین مسکن ساز، بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی منعقد شده است که بر اساس این تفاهم نامه 5 نهاد مشخص شده مکلف به ساخت مسکن برای خانواده های دارای 2 معلول شدند.
«ارجمند» با بیان این که برای اتمام پروژه پایان سال 96 زمان بندی شده بود به این معنا که تا پایان سال 96 نباید هیچ خانواده دارای 2 معلولی بدون مسکن باقی می ماند، اظهارمی کند: نهادهای مشخص شده باید 32 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای ساخت مسکن های مورد نظر پرداخت می کردند که در تمام کشور به جز خراسان شمالی این اتفاق افتاد.
این مسئول اعلام می کند: خانواده های دارای 2 معلول شناسایی شده توسط بهزیستی باید در کمیته راهبری مشخص شوند و زمین آن هم از سوی راه و شهرسازی تخصیص داده شود تا در زمان شروع عملیات مبالغ به انجمن خیرین مسکن ساز واریز و مسکن ها ساخته شود.
وی با بیان این که این امر تنها در شهرستان راز انجام و 4 مسکن معلولان ساخته و تحویل داده شده است، می افزاید: در شهرستان بجنورد 294 واحد آماده ساخت وجود دارد اما به دلیل عدم حضور بهزیستی طرح ناتمام رها و خسارت هایی به خانواده های دارای 2 معلول و تک معلول وارد می شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.