به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
مادر نگاهی به فرزندش می اندازد، چهره غمگین اش درهم می رود، گویا تمام مشکلات دنیا روی دوشش نهاده شده است.
او می داند که فرزندش توانایی رفتن به مدرسه عادی را ندارد و باید در مدرسه استثنایی درس بخواند. با این وجود با خود می اندیشد حتما راهکاری وجود دارد که بتواند فرزندش را در مدارس عادی ثبت نام کند تا از نگاه های ترحم آمیز اقوام و خویشان رهایی یابد، غافل از این که نمی داند این رفتار احساساتی اش لطمه بزرگی به فرزندش وارد می کند.
حال و روز این بانو را شاید برخی مادرانی که فرزندانشان را برای سنجش سال تحصیلی آماده می کنند، درک کنند. برخی والدین دارای کودکان با نیازهای ویژه بدون این که با کارشناسان و متخصصان توانمند مربوطه صحبت کنند و از راهنمایی های آنان بهره ببرند به دنبال راهکارهای غیرمنطقی هستند تا بتوانند فرزندانشان را در مدارس عادی نام نویسی کنند این درحالی است که آینده آن ها را تباه می کنند.
در همین باره، یکی از بانوان که فرزندش توانایی رفتن به مدرسه عادی را ندارد، می گوید: طبق سنجش انجام شده پسرم باید به مدرسه استثنایی برود ، اما من نمی توانم قبول کنم و به نظر خودم می تواند در مدارس عادی تحصیل کند و برای حضورش در مدارس عادی حاضرم هزینه بالایی پرداخت کنم.
او که تمایلی به معرفی خودش ندارد، می افزاید: ترجیح می دهم یک سال فرزندم دیرتر به مدرسه برود تا بتواند مهارت های لازم را کسب کند و در مدرسه استثنایی تحصیل نکند.
یکی دیگر از شهروندان هم بیان می کند: سال گذشته طبق سنجش انجام شده در بدو ورود به مدرسه، فرزندم به دلیل شرایط خاصی که در یادگیری داشت در مدرسه استثنایی تحصیل کرد.
وی می افزاید: اوایل از این که فرزندم در مدرسه استثنایی تحصیل می کرد بسیار افسرده و ناراحت بودم اما بعد از این که شاهد پیشرفتش شدم احساس خوشایندی داشتم.
وی اظهارمی کند: اگر فرزندم را با واسطه در مدارس عادی ثبت نام می کردم به طور حتم لطمه می خورد و با مشورت هایی که با کارشناسان مربوطه انجام دادم برای کمک به فرزندم با توجه به نیازهای ویژه ای که داشت تصمیم قطعی گرفتم.
وی بیان می کند: از متولیان مربوطه می خواهم از طریق رسانه ها اطلاع رسانی لازم را برای آشنایی خانواده ها در خصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه انجام دهند تا برخی والدین دچار سردرگمی نشوند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی در همین مورد بیان می کند: زمانی که برخی نوآموزان برای ورود به مدارس خاص تشخیص داده می شوند بعضی از خانواده ها به دلیل عوامل مختلفی از جمله عدم پذیرش مشکل از جانب خانواده و دید منفی جامعه یا اطرافیان نسبت به مدارس ویژه یا دور بودن این مدارس از محل سکونت شان از ثبت نام فرزندشان در مدارس خاص جلوگیری می کنند.
«متقیان» می افزاید: آن ها به امید رفع مشکل در گذر زمان با وقفه چندساله برای ثبت نام اقدام می کنند اما خانواده ها باید بدانند که زمانی در رشد کودکان وجود دارد که زمان طلایی نام دارد و چنان چه این زمان از دست برود، جبران آن در زمان های دیگر برای کودک تقریبا غیر ممکن است.
وی با بیان این که بهتر است برای مداخله به هنگام توسط متخصصان که یک رویکرد جهانی است به ادارات آموزش وپرورش استثنایی یا مدارس ویژه مراجعه شود، اضافه می کند: تنها مرجع قانونی و رسمی یادگیری این کودکان این مراکز است و هیچ نهاد دولتی دیگری نمی تواند برای آنان مدرک تحصیلی صادر کند.
وی اضافه می کند: در صورتی که این کودکان شرایط پذیرش در مدارس عادی را نداشته باشند و به اصرار خانواده ها در مدارس عادی ثبت نام شوند خانواده ها باید بدانند که آن ها علاوه براین که مفاهیم را یاد نمی گیرند به دلیل پایین بودن توان یادگیری در کلاس های مدارس عادی دچار مشکل هیجانی و رفتاری خواهند شد.
وی از والدین دارای فرزندان با نیازهای ویژه می خواهد به جای تصمیم بر اساس صحبت های غیرعلمی و مشاوره احساسی اطرافیان به حقوق کودک خود احترام بگذارند و از خدمات رایگان دولتی آموزش و پرورش استثنایی بهره ببرند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.