جلال حسن نژاد یکشنبه درگفت وگوبا ایرنا اظهارکرد: این نهال ها ازگونه صنوبر نیگرا است که گونه ای مستعد در زمینه تولید چوب محسوب می شود.
وی گفت: باتوجه به لزوم حفظ جنگل های کشور زراعت چوب اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و به همین منظور این مهم هم اکنون در اولویت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است تا نیاز داخل کشور با استفاده از زراعت چوب تامین شود.
حسن نژاد با بیان اینکه سالانه بسته به اعتبارموجود 30 تا 50 هزاراصله نهال رایگان صنوبر بین بهره برداران خراسان شمالی توزیع می شود افزود: دراراضی مستثنیات و اراضی مستعد کشت براساس قرارداد منعقد شده با متقاضیان نهال رایگان داده می شود.
رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بابیان اینکه خشکسالی های چندساله اخیر و تغییر اقلیم به مانعی برای کشت گونه های سریع الرشد و چوبده تبدیل شده است گفت: درحاشیه رودخانه ها و مناطقی که آب مازاد به اندازه کافی موجود می باشد ظرفیت زراعت چوب وجود دارد.
حسن نژاد افزود: جنگل های خراسان شمالی مساحتی بالغ بر434 هزار و 500 هکتار ازعرصه های منابع طبیعی استان را دربرگرفته است که اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی به منظور مدیریت بهینه،حفاظت، احیا و توسعه جنگل های استان، طرح هایی تحت عنوان مدیریت منابع جنگلی،جنگلداری چندمنظوره و جنگلداری تولیدی غیرچوبی تهیه و اجرا می کند.
در بیشتر درختان، ده ها سال زمان لازم است تا به مرحله برداشت چوب برسند که در مقایسه با متوسط عمر انسان، زمانی طولانی محسوب می شود.
به همین دلیل از دیرباز بشر به استفاده از گونه ها و روش هایی روی آورد که دوره برداشت را کوتاه تر کند و صنوبر یکی از مهم ترین گونه ها برای تحقق این هدف است.
صنوبر دلتوئیدس با نام علمی پوپولوس دلتوئیدس (Populus deltoides) درختی است از تیره بید (Salicaceae) که گونه ای جنگلی محسوب نمی شود ولی به دلیل رشد سریع و چوب مناسب، به فراوانی در مناطق مختلف ایران کاشته شده است.
این گونه درختی به دلیل سازگاری زیاد و رشد سریع، برای رفع نیاز چوبی کشور مناسب است.
براساس آمارهای موجود، ازسال 84 تاسال 95،دراین استان بیش از 2 هزارو 300 هکتارجنگلکاری صورت گرفته است.
گستره حوزه منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی دومیلیون و 33 هزارو 36 هکتاراست که ازاین وسعت یک میلیون و 400 هزارهکتارمرتع،بیش از 183 هزارهکتار بیابان و 434 هزارو 550 هکتار جنگل است.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.