علی اکبر وحدتی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فصل اول کاوش های نجات بخشی در تپه تاریخی 'دولان' در محدوده مخزن سد چندیر آغاز شده است اظهارکرد: این محوطه تاریخی به عنوان مقر دیده بانی و مربوط به عصر آهن(حدود 2 هزار سال قبل، قرن ششم و هفتم پیش از میلاد) است.
وی توضیحات بیشتر در زمینه زوایای مختلف کشف این قلعه تاریخی را به آینده موکل کرد و گفت: به دلیل اینکه در زمان آبگیری سد، این محوطه تاریخی در محدوده مخزن قرار می گیرد، مطالعات باستانشناسی و کاوش ها بر روی آن در حال انجام است.
وحدتی ادامه داد: اکنون فصل دوم طرح نجات بخشی در محوطه تاریخی سرخ چشمه در نزدیکی روستای یکه سعود در شهرستان رازو جرگلان نیز در حال انجام است.
وی گفت: محوطه تاریخی سرخ چشمه برروی ارتفاعات قرار گرفته است و قدمت آن به عنوان مقر دیده بانی، قلعه و استحکامات دفاعی به دوره قاجار برمی گردد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهارکرد: تاکنون در حوزه آثار غیرمنقول بخش هایی از دیوار های دفاعی مربوط به این دو محوطه و در بخش آثار منقول نیز قطعات سفال و اشیاء روزمره ای که مردم دوره باستان استفاده می کردند، شناسایی و کشف شده است.
وی گفت: کاوش های باستانشناسی در این دو محوطه تاریخی از هفته اول سال جاری آغاز شده است و تا اواسط اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.
وی بیان کرد: کاوش های نجات بخشی با حضور 2 تیم باستان شناسی بر روی محوطه های سرخ چشمه و دولان انجام می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: انجام مطالعات و کاوش های باستان شناسی بازگو کننده واقعیت هایی از تاریخ منطقه است و می تواند در معرفی بهتر منطقه و جذب گردشگر موثر باشد.
شهرستان70 هزار نفری مرزی راز و جرگلان در 120 کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده است.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 583 اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.