به گزارش ایرنا، خراسان شمالی سال 96 جزو 3 استان اول دچار خشکسالی شدید تا بسیار شدید در کشور قرار گرفته است و کاهش شدید و چشمگیر میزان بارندگی ها در این استان، سبب شده است تا تولید و اشتغال در کشاورزی این خطه به خطر بیفتد.
خشکسالی های متوالی و در پی آن فقر مراتع و هزینه های تغذیه دستی دام، نابودی دام عشایر خراسان شمالی را نشانه گرفته است.
براساس اعلام استاندار خراسان شمالی، امسال میزان کاهش بارندگی ها در این استان بیش از میانگین کشوری بوده است که هواشناسی استان این میزان کاهش را به نسبت مدت مشابه پارسال 56 درصد عنوان کرده است.

* نگرانی از تلفات جاده ای
امسال آمار تلفات سوانح جاده ای در استان افزایش یافت و به رقم 230 نفر رسید. بر اساس گفته مسئولان بیش از نیمی از قربانیان حوادث جاده ای استان در سانحه های جاده بجنورد-جنگل گلستان جان باخته اند.
اجرای پروژه راهسازی این مسیر پرحادثه هنوز با دست انداز کمبود اعتبار روبه رو است.

* قتل 3 فرزند توسط مادر
خبر قتل سه فرزند توسط مادر 29 ساله در شهرستان مانه و سملقان خبر هولناکی بود که دل مردم استان را به درد آورد.
این مادر که فرزندی 6 ماهه ای را باردار بود پس از ارتکاب به قتل، خود را حلق آویز کرد اما از مرگ رهایی یافت.

* قتل پسر 2 ساله بجنوردی به دست مادر ناتنی
خبر قتل کودک 2 ساله که به علت ضربات مشت و لگد توسط همسر پدرش دچار مرگ مغزی بود، دیگر خبری بود که ذهن مردم را مدت ها مشغول کرد.

* خسارت رانش زمین و زلزله
رانش زمین که در روزهای پایانی سال 95 در روستای 'پسرکانلو' بجنورد رخ داد به شمار زیادی از واحدهای مسکونی در این روستا خسارت زد.
پدیده رانش زمین تا اردیبهشت ماه مردم این روستا را گریبان گیر کرده بود و در این مدت بارندگی ها نیز بر شدت رانش اضافه می کرد.
پس از پدیده رانش زمین که اوایل بهار مردم این روستاها را گرفتار کرد، وقوع زلزله در 23 اردیبهشت ماه، خاطره تلخی را برای مردم این استان بر جای گذاشت.
در زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، 14 هزار و 509 واحد مسکونی در 77 روستا و 2 شهر استان خسارت دیدند.
در این زلزله 2 هزار و 429 واحد در روستاها به علت شدت زلزله باید تخریب و نوسازی شوند و در شهرها نیز 2 هزار و 500 واحد باید تخریب شوند.
در روستاهای استان 2 هزار و 80 واحد مسکونی و در شهرها هفت هزار و 500 واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرد.
مسئولان کشوری و استانی قول داده اند که واحدهای مسکونی تخریب شده بهتر از گذشته ساخته شود که هم اکنون وعده مسئولان در حال تحقق یافتن است و این امر موجب خوشحالی مردم مناطق زلزله زده شده است.

* دستگیری متهم اختلاس 1000 میلیارد ریالی بانک ملی صفی آباد اسفراین
دستیگری متهم اختلاس یکهزار و 66 میلیارد ریالی بانک ملی صفی آباد از توابع شهرستان اسفراین دیگر خبری بود که در جامعه مورد توجه مردم قرار گرفت.
این متهم که به کشور ترکیه متواری شده بود، پس از بازگشت به ایران (با هویت جعلی) در مناطق جنوبی کشور دستگیر شد.

* حضور گسترده مردم در انتخابات
پس از تلخی های حادثه زمین لرزه، شیرینی حضور باشکوه و حماسی مردم استان در انتخابات، غبار را از دل ها پاک کرد.
مردم استان بار دیگر با حضور در پای صندوق های رای و مشارکت در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، بار دیگر بر پایبندی به ارزش های اسلام و انقلاب مهر تایید زدند و بدین ترتیب بر ادامه فعالیت دولت تدبیر و امید صحه گذاشتند.

* بهره برداری از 841 پروژه در هفته دولت
همزمان با هفته دولت، 841 پروژه عمرانی، خدماتی و تولیدی در شهرستان های این استان 863 هزار نفری بهره برداری شد.
این پروژه ها با چهار هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار با حضورسیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش به بهره برداری رسید و ارمغانی دیگر از دولت برای مردم استان شد.

* سفر240 مقام کشوری به استان
براساس اعلام استانداری خراسان شمالی، امسال 240 مقام کشوری در سطوح مختلف به این استان سفر کردند.
از جمله این مقام ها، وزیر بهداشت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهوری، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است.

* افتتاح 766 پروژه در دهه فجر
در دهه فجر امسال نیز 766 پروژه دولتی و بخش خصوصی در زمینه های مختلف با چهار هزار و 280 میلیارد ریال به بهره برداری رسید تا برگی از خدمات نظام به مردم ورق بخورد.

* درخشش دانش آموزان در مسابقات جهانی یوسی مس مالزی
دانش آموزان این استان در مسابقات جهانی یوسی مس مالزی خوش درخشیدند. این دانش آموزان موفق به کسب دو مقام اولی و دو مقام دومی در بیست و دومین مسابقه جهانی یوسی مس مالزی 2017 شدند.
مهشید غلامانی دانش آموز هشت ساله، رتبه اول جهان (سطح Higher A) در مسابقات جهانی یوسی مس را کسب کرد.

* آناگل زن ترکمن پس از 26 سال معلولیت راه رفت
خبر امیدبخش که در ذهن مردم ماندگار شد، بهبودی زن ترکمن بود، آناگل زن راز و جرگلانی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی استان آنهم در دولت تدبیر و امید پس از 26 سال معلولیت قادر به راه رفتن شد.
دکتر ابراهیم گلمکانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت در روستای بچه دره، محل سکونت آناگل حضور یافت و وعده داد که این بانوی ترکمن صاحب خانه هم بشود.
این بانوی ترکمن به علت فقر و ناتوانی مالی، توان درمان پاهای خود را نداشت و 26 سال بر روی زانو و نشسته حرکت می کرد.

* افتتاح 2 بیمارستان
افتتاح بیمارستان 220 تختخوابی آیت الله هاشمی ‌رفسنجانی در شیروان و آغاز بهره برداری از بیمارستان 320 تختخوابی امام حسن(ع) در بجنورد نیز خدمت دیگر از نظام را برای مردم استان ماندگار کرد.
اجرای این پروژه ها در دولت یازدهم سرعت گرفت و معجزه گونه برای بهره‌برداری آماده شد. با بهره‌برداری از این طرح ها 550 تخت به ظرفیت تخت های بیمارستانی استان اضافه ‌شد.
بهره برداری از ورزشگاه 15 هزار نفری 19 مهر بجنورد دیگر طرح عمرانی بود که امسال به بهره برداری رسید.

* حضور پروفسور سمیعی در بجنورد
پروفسور مجید سمیعی مشهو ترین پزشک جراح مغز و اعصاب جهان با دعوت استاندار خراسان شمالی به بجنورد مرکز این استان سفر کرد.
در این سفر پروفسور سمیعی به عنوان شهروند بجنوردی معرفی شد.

*اختصاص 10 هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی
خیز بلند دولت تدبیر و امید برای کاهش نرخ بیکاری به میزان 5 درصد تا سال 1400 در خراسان شمالی و اختصاص 10 هزارمیلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی، چشم انداز روشنی را برای بازار کار این خطه ترسیم کرده است.
ایجاد 9 هزار و 914 شغل در خراسان شمالی در سال جاری و شتاب بخشی به این موضوع در سال های آتی با همراهی مسئولان، بانک ها و مردم شاهد کاهش نرخ بیکاری تا 5 درصد خواهیم بود.
نرخ بیکاری استان پارسال 11.8 درصد بود که این رقم تیرماه امسال به 9.9 درصد کاهش یافت؛ استاندار خراسان شمالی هم قول داده است این نرخ در سال 1400 به کمتر از 5 درصد برسد.
7185/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.