عیسی پورنادری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: دومین دوره مسابقات کشتی با چوخه به مناسبت یادواره شهدای شهر قاضی و یادبود پهلوان علی اکبر جعفری، جمعه هفته جاری به مدت یک روز در این شهر برگزار می شود.
وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات، کشتی گیران در وزن های 74-،84-، 96- و به اضافه 96 کیلوگرم و با یک کیلو ارفاق به مصاف یکدیگر می روند.
پورنادری گفت: به نفر اول این دور از مسابقات مبلغ 20 میلیون ریال، نفردوم 15 میلیون ریال و نفر سوم 10 میلیون ریال جایزه اهدا می شود.
وی خاطرنشان کرد: وزن کشی این دوره از مسابقات نیز پنجشنبه هفدهم اسفندماه جاری از ساعت 15 تا 21 انجام می شود.
کشتی با چوخه از معروفترین ورزش‌های محلی ایران است که میان اقوام کرد و ترک خراسان رواج دارد، کشتی که اکنون در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی نیز شده است و در جشن‌های عروسی و نوروز همراه با ساز و دُهل اجرا می‌شود.
نام کشتی از جلیقه‌ای که کشتی‌گیران به تن دارند، یعنی‌ همان «چوخه» گرفته شده است، کشتی‌گیرها علاوه‌بر آن به کمر شال آبی و یا قرمز می‌بندند تا به این ترتیب داور آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهد. پوشش کشتی‌گیرها خاص و کاملا محلی است.
معمولا آستین لباس‌ها تا آرنج بالا زده می‌شود و شلوارها کوتاه است و یا تا بالای زانو بالا زده می‌شود.
گوش چوخه‌کارها نیز مثل سایر کشتی‌گیرها شکسته شده است، بدن‌شان تنومند و آداب‌شان در گود، پهلوانی است، پیش از آغاز کشتی و به خاک زدن پشت حریف، بوسه بر خاک می‌زنند و در پایان دست حریف را می‌فشارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.