به گزارش ایرنا، حسن وحید دوشنبه در نشست خبری میزان فرسایش خاک سالانه در وضعیت طبیعی را 10 تن در هر هکتار دانست.
وی افزود: از بین رفتن پوشش گیاهی علت مهم فرسایش خاک است و هر ساله میزان زیادی از خاک در استان بر اثر جاری شدن سیلاب و وزش باد، فرسایش می یابد.
وحید در باره اجرای طرح های آبخیزداری در عرصه های طبیعی استان گفت: تاکنون در 81 حوزه آبخیز به گستره 640 هزار هکتار، معادل 22 درصد از وسعت استان، طرح آبخیزداری مطالعه شده است.
وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری در 55 حوزه آبخیز استان اجرا شده یا در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: تاکنون در 26 حوزه آبخیز استان اقدامات آبخیزداری انجام نشده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه جاری شدن سیلاب ها و رسوب گذاری در سدها یکی از دغدغه ها است گفت: افزایش آورد رودخانه ها و رسوب گذاری در مخزن سدها سبب کاهش عمر مفید سدها می شود.
وحید افزود: از این رو، اجرای طرح های آبخیزداری در بالا دست سدها در اولویت است که بسته به میزان اعتبارات، پیگیری می شود.
وی گفت: اکنون پنج سد مهم در استان در حال بهره برداری است که اجرای طرح های آبخیزداری در بالا دست این سدها مورد توجه و در اولویت است.

* 390هزار اصله نهال آماده غرس در عرصه های طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود به برنامه های هفته منابع طبیعی در استان اشاره کرد و گفت: 390 هزار اصله نهال برای غرس در عرصه های طبیعی استان آماده توزیع است.
وی اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی امسال، 250 هزار اصله نهال در عرصه های بیابانی، 10 هزار اصله نهال در عرصه های مرتعی و 130 هزار اصله نهال در عرصه های جنگلی غرس می شود.
وی تصریح کرد: نهال ها با مشارکت و همکاری بخش خصوصی غرس می شود و گونه هایی که در فضای سبز کشت می شود شامل گونه هایی از جمله سرو، زبان گنجشک و افرا است.
وی افزود: گونه های زرشک، داغداغان و ارغوان از گونه های جنگلی است که در این هفته غرس می شود.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، قرار است امسال در 664 هکتار از عرصه های جنگلی درختکاری شود.

* خلع ید 595 هکتار زمین ملی
وحید اظهار کرد: امسال 595 هکتار زمین از عرصه های طبیعی استان خلع ید شده است.
وی با بیان اینکه امسال میزان زمین بازپس گرفته شده از متصرفان در مقایسه با سال گذشته 264 درصد افزایش یافته است گفت: در سال گذشته 225 هکتار زمین از عرصه های طبیعی از متصرفان بازپس گرفته شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: امسال 247 هکتار از عرصه های خلع ید شده، بذرپاشی و احیا شده است و اجرای عملیات اصلاح و احیا در مابقی عرصه ها نیز انجام می شود.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.