به گزارش ایرنا، بهروز جعفری با بیان اینکه طرح سرشماری پرندگان مهاجر در سدها، بندها و آبگیرهای سطح استان به انجام رسید، اظهار کرد: در این طرح انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل خوتکا، اردک سر سبز، اگرت بزرگ، آبچلیک، اردک سر حنایی کشیم بزرگ، کشیم کوچک، باکلان، چنگر، خروس کولی، پاشلک، حواصیل خاکستری و دیگر پرندگان مشاهده و سرشماری شدند.
جعفری با اشاره به اهمیت اجرای طرح های سرشماری حیات وحش در مقاطع مختلف افزود: مشاهده تعداد گونه های جانوری و وضعیت زیستگاه های استان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های آینده بسیار مؤثر خواهد بود.
به گزارش ایرنا هرساله پرندگان مهاجر از اواسط فصل پاییز از مناطق سردسیر سیبری به تالاب ها و آبگیرهای خراسان شمالی وارد می شوند و پس از زمستان گذرانی در اوایل بهار برای زادآوری به سیبری باز می گردند.
بیشتر پرندگان مهاجر که به استان وارد می شوند در سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو و حاشیه رودخانه های اترک و کال شور جاجرم فصل سرما را سپری می کنند.
گروهی از پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی، گذری و گروهی زمستان گذر هستند، تعداد کمی از پرندگان از جمله اکراس، حواصیل ارغوانی و آبچلیک پا سرخ مهاجر عبوری هستند که بعد از توقف کوتاه 10 تا 15 روزه به مسیر خود به سمت مناطق گرم جنوبی ادامه می دهند اما بیشتر گونه ها زمستان گذر هستند و فصل سرما را در استان سپری می کنند.
بیشترین پذیرش پرندگان مهاجر در سد شیرین دره به عنوان آبگیری مناسب است، با توجه به کاهش جریان آب در رودخانه های اترک و کال شور در سال های گذشته، تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در حاشیه این رودخانه ها کاهش یافته است و پرندگان بیشتر به سمت آبگیرها و پشت سدها تمایل پیدا کرده اند.
از 197 گونه پستاندار، 532 گونه پرنده، 223 گونه خزنده، 20 گونه خزنده دوزیست و 160 گونه ماهی موجود در کشور به ترتیب 65 ،141 ،68، چهار و هشت گونه ماهی در استان خراسان شمالی زیست می کنند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7186/6042 / 3007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.