عبدالله یوسفی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اعتبارات اظهار کرد: اعتبارات مصوب برای اجرای سامانه های آبیاری در هفت هزار و 39 هکتار طرح در اراضی کشاورزی این استان است.
به گزارش ایرنا 50 هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی مستعد اجرای طرح آبیاری نوین است که تاکنون 30 هزار و 193 هکتار از آن به سامانه های آبیاری نوین تجهیز شده است.
یوسفی گفت: از کل سطح تعهد سال 96، تاکنون 350 هکتار با مبلغ 35 میلیارد ریال برای اجرا به صندوق استان معرفی شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح ها تاکنون، 30 هزار و 193 هکتار از اراضی کشاورزی در کل استان خراسان شمالی به آبیاری نوین تجهیز شده است افزود: با اجرا و پایان برنامه سال جاری این میزان به 37 هزار و 232 هکتار افزایش می یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به خشکسالی های متوالی چند سال اخیر و کاهش شدید آب موجود در سفره های زیرزمینی و منابع آبی، ضرورت همراهی کشاورزان برای اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار از اهمیت بسیاری برخوردار است.
یوسفی افزود: با توجه به خشکسالی، الگوی کشت مناسب با وضعیت منابع آبی از سوی کشاورزان باید مد نظر قرار گیرد چرا که با این اقدام میزان بهره وری تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش می یابد.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: میانگین بارش ها سال زراعی جاری در این استان 28 هزار کیلومتر مربعی نسبت به دوره آماری بلندمدت 54درصد کاهش یافته است.
مهری هاشمی دوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان بارش ها از اول مهرماه تا 30آذرماه 96 در بیشتر ایستگاه های استان کاهش داشته است اظهار کرد: میانگین بارش سال جاری زراعی استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 26درصد کاهش یافته است.
وی افزود: بیشترین کاهش بارندگی سه ماه نخست سال زراعی جاری در بجنورد با 37درصد نسبت به مدت زمان مشابه پارسال و کمترین کاهش بارندگی در راز بوده است.
هاشمی گفت: میانگین افزایش دمای امسال در استان نسبت به دوره آماری نیز نیم درجه افزایش را نشان می دهد .
وی با بیان اینکه بارش های خوبی برای فصل زمستان دراستان پیش بینی نمی شود افزود: دمای هوای استان نیز نسبت به سال گذشته یک درجه افزایش خواهد یافت.
این استان چندین سال است به دلیل کاهش بارندگی ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و امسال نیز پنجمین استان درگیر خشکسالی کشور اعلام شده است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است.
3007/ 7186/6042
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** تنظیم کننده: ربابه صانعی** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.