به گزارش ایرنا عبدالله یوسفی در جمع مدیران این سازمان با بیان اینکه تولید کلزا در استان افزایش می یابد اظهار کرد: پیش بینی می شود از این سطح بیش از 7 هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود.
وی افزود: این افزایش در راستای حمایت های دولت و وزارت جهاد کشاورزی از این کشت در خصوص تامین بذر یارانه ای و نیز ادوات کشت رایانه ای صورت گرفته است، خوشبختانه کشت این محصول با استقبال مواجه شده و در این راستا ضمن برگزاری کلاس های آموزشی برای بهره برداران و تامین به موقع نهاده های کشت، تاکید بر دستیابی به بهترین کیفیت مزارع از نظر سطح سبز و تاریخ کشت بوده است.
وی اظهار کرد: سیاست و برنامه سال جاری بر رعایت تاریخ کشت بوده و تمامی مزارع استان در تاریخ مناسب کشت شد و هم اکنون با توجه به شرایط دمای مناسب فصل پاییز و زمستان وضعیت خوبی در مزارع استان وجود دارد.
یوسفی گفت: همچنین در مزارع با علف های هرز به خوبی مبارزه شده و با شروع رشد مجدد کلزا در انتهای زمستان، همراه با رعایت اصول به زراعی شاهد تولید محصولی مناسب باشیم.
وی گفت: کشاورزان و کارشناسان کشاورزی مرتبط با تولید محصول کلزا باید مراقبت های ویژه ای برای حفظ مزارع و همچنین تغذیه داشته باشند چرا که گرمای پاییزه باعث رشد بیشتر گیاه خواهد شد.
وی بر مبارزه با شته کلزا تاکید کرد و افزود: کودهایی با پایه پتاسیمی و کودهایی حاوی اسید های آمینه در برنامه تغذیه مزارع قرار گیرد همچنین با شروع مجدد رشد کلزا ، تغذیه صحیح و به موقع مزارع باعث افزایش محصول می شود.
سطح زیر کشت کلزا در سال جاری در مقایسه با پارسال بیش از 5 برابر افزایش خواهد داشت.
پارسال سطح ابلاغی کشت کلزا پاییزه در این استان پنج هزار هکتار بود که چهار هزار و 500 هکتار کشت شد و با توجه به سرمای بی سابقه آذرماه هزار و 421 هکتار باقی ماند که از این میزان سطح یکهزار و 400 تن محصول تولید شد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.