نگرانی از وضعیت دانشگاه پیام نور فاروج صحبت بسیاری از دانشجویان این واحد است، آنان در گفت و گو با ایرنا اظهار کردند: این واحد خیلی سخت کار خود را در شهرستان آغاز کرد اما انگار سختی های آن تمامی ندارد.
یکی از دانشجویان این واحد اظهار داشت: افزون بر 10 سال است که از آغاز به کار این واحد می گذرد اما هرسال دریغ از پارسال.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: انگار مسئولان شهرستان و استانی این واحد را فراموش کرده اند.
وی گفت : همیشه با این نگاه تغییر در مدیریت رخ می دهد که با انتقال نیروی تازه، فکر جدید افق های بهتری برای مجموعه رقم بخورد اما این رویکرد در مورد دانشگاه پیام نور فاروج اجرایی نشد.
دانشجوی دیگری گفت: انفعال دانشگاه در برنامه های شهرستان و کمرنگ بودن تلاش ها برای معرفی بهتر این واحد با ارائه خدمات مناسب، انگیزه دانشجویان را برای حضور در این واحد هرسال کمتر می کرد.
وی افزود: مشکلات تردد به این دانشگاه، وضعیت مدیریت آن، نگاه بی تفاوت مسئولان شهر، رشته های ارائه شده و .... همه و همه دست به دست هم داده اند تا سرنوشت این دانشگاه در هاله ای از ابهام باشد.
وی گفت: دانشگاه فعالیت خود را با 400 تا 500 دانشجو آغاز کرد آنهم در فضاهای فرسوده مدارس ولی حالا به رغم داشتن فضای مستقل و دانشگاهی، دغدغه کاهش دانشجو، انحلال این واحد و ادغام آن با شهرستان های مجاور ایجاد شده است.
وی افزود: آیا وقت آن نرسیده که این فرزند به ظاهر ناتنی شهرستان فاروج با نگاه پر مهرتری به آغوش خانواده برگردد؟
یکی دیگر از دانشجویان گفت: تعین سرپرست آنهم شخصی که مدیریت واحد بزرگتری را برعهده دارد برای دانشگاهی که با مشکلات متعددی مواجه است عملا چه مفهومی می تواند داشته باشد؟
وی که از عنوان نامش خوداری کرد افزود: وجود مدیر یا سرپرست مستقل به دلایلی که برای بسیاری از دانشجویان سوال برانگیز بوده، نتوانست این مجموعه را پویا کند حالا با این شرایط آیا این سوال ایجاد نمی شود که برطرف شدن مشکلات واحد اهمیتی برای مسئولان رده های بالاتر آن ندارد؟
وی بیان داشت: کاش مسئولان شهرستانی و استانی در نشستی به دغدغه های دانشجویان پاسخ بدهند و از اقدامات وپیگیری هایی که تاکنون داشتند البته اگر هست، دفاع کنند.
این دانشجو بیان داشت: بخش اعظم جمعیت شهرستان در سطح روستاها مستقر است و اگر رشته های مناسب، هیات علمی توانمند در این دانشگاه باشد در حقیقت زمینه سازی برای ادامه تحصیل فرزندان این شهرستان می شود.
وی گفت: امروز وجود مشکلات اقتصادی برکسی پوشیده نیست و نزدیک بودن محل تحصیل به کاهش هزینه ها کمک می کند.


سراغ یکی از اعضای شورای اسلامی شهر که دوره های گذشته هم در این حوزه فعالیت داشته می رویم تا ببینم پاسخ شورا به دغدغه های دانشجویان چیست.
علی توافقی یکی از اعضای دوره پنجم شوراها شهر فاروج، با اذعان به کم کاری این حوزه در خصوص دانشگاه پیام نور فاروج گفت: خودمان اعتراف می کنیم که با نگاه هدفمندی برای این واحد برنامه ریزی یا فعالیت نکرده ایم.
وی افزود: مشکلات تردد دانشجویان با توجه به قرار داشتن این واحد در ورودی شهر از سمت شهرستان شیروان همچنان استمرار دارد.
این عضو شورا بیان داشت: چند ماهی است که این واحد از سوی رئیس واحد پیام نور شیروان سرپرستی می شود که این هم جای سوال دارد.
وی گفت: متولیان استانی از یک سو اعلام می کنند دنبال تمهیداتی برای بهبود وضعیت دانشگاه هستند اما در عمل با انتخاب سرپرستی که مدیریت واحد بزرگتری را برعهده دارد، خلاف این را به اثبات می رسانند.

*فرماندار ماهم گلایه مند هستیم
فرماندار فاروج با بیان اینکه چیزی مبنی بر انحلال این واحد نشنیده ایم گفت: ما هم از وضعیت دانشگاه و نحوه مدیریت آن گلایه مند هستیم و این مسئله را چند بار با متولیان استانی این واحد در میان گذاشته ایم.
هادی رجائی نیا اظهار داشت: با انحلال تنها واحد آموزش عالی شهرستان مخالف هستیم و باید به سوی ارتقا و کیفی تر شدن این مجموعه حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای مدیریت این واحد چند گزینه معرفی کردیم اما موافقت نشد بیان داشت: مسئولیت را به مدیر واحد شهرستان شیروان دادند که بنای ما بر موقتی بودن این روند است و باید هر چه سریعتر مدیر مستقل معرفی شود.

*هویت دانشگاه به دانشجویانش است
رئیس دانشگاه های پیام نور خراسان شمالی هم گفت: 6 واحد دانشگاهی پیام نور سطح استان تا زمانی که دانشجو داشته باشند فعال خواهند بود.
حمید مسعودی فر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر دانشگاهی دانشجو نداشته باشد هویت دانشگاهی ندارد و وضعیت تعداد دانشجویان واحد فاروج هم امیدوار کننده نیست وبیشتر آنان جذبی های سال های قبل هستند.
وی افزود: برطرف شدن مشکلات این واحد به همت مردم شهرستان هم نیاز دارد که با تشویق فرزندانشان برای انتخاب این واحد می تواند این دانشگاه را فعال نگاه دارند که البته این بدان معنا نیست که ما وظیفه ای در خصوص بهبود شرایط دانشگاه و اندیشیدن تمهیدات لازم، نداریم.
مسعودی فر با اشاره به امکانات مناسب این دانشگاه و نوسازی آن بیان داشت: سرپرست پیشین این واحد با توجه به دانشجوی دکترا بودن دیگر امکان فعالیت در این سمت را نداشت و برای انجام کارها، رئیس واحد پیام نور شیروان به عنوان سرپرست معرفی شد.

ساخت دانشگاه پیام نور فاروج در فضای فعلی در سال 88 آغاز شد، این واحد که از مصوبات سفر دولت نهم برای شهرستان در سال 85 بود نخست در فضایی در نزدیکی روستای مفرنقاه ساخته شد وکه با توجه به جانمایی نامناسب در سال 88 در زمینی در ورودی شهر از سمت شهرستان شیروان در دو طبقه با هزار و 250 متر مربع زیربنا کلنگ زنی شد و تا بهره برداری از این واحد در سال 92، فعالیت های دانشگاه در فضای مدارس آموزش و پرورش با 500 دانشجو و در 8 رشته انجام می شد.
7187/ 6042 گزارش از مرضیه مهربان** انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.