سیداحمد هاشمی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اکنون ویتامین D به صورت رایگان در اختیار گروه سنی سالمندان در این استان قرار می گیرد.
وی بر جلوگیری و پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا تاکید کرد و افزود: حتی کلیسیم نیز در اختیار این گروه قرار می گیرد.
به گفته وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشور مردم ایران به اندازه کافی شیر مصرف نمی کنند، توده استخوانی ایرانیان نسبت به سایر کشورها کمتر است و 80 د رصد مردم ایران کمبود ویتامین D دارند و میزان توده استخوانی در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر مصرف ماهی و جگر گوساله تاکید کرد و افزود: ویتامین D در مجاوت نور خورشید فعال می شود ویتامین D و کلسیم مانع از نرمی استخوان می شود.
هاشمی بر غنی شدن آرد های نانوایی به ویتامین D نیز تاکید کرد و گفت: هم اکنون این برنامه در دست پیگیری است تا از این راه این کمبود را تا حدی جبران کنیم.

* راه های رفع کمبود ویتامین D را بشناسیم
دکتر مجید کاراندیش در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تنظیم متابولیسم کلسیم و املاح معدنی از جمله مهمترین نقش های ویتامین D است که به حفظ استحکام استخوان ها و دندان ها کمک می کند.
وی افزود: به تازگی مشخص شده این ویتامین به شکل هورمون عمل کرده و تنظیم بسیاری از فعالیت های سلولی از جمله تکثیر و تمایز سلول ها به وجود آن نیاز دارد.
کاراندیش در خصوص راه های تامین ویتامین D در بدن گفت: اگر به طور مستقیم زیر نور خورشید قرار بگیریم بخش زیادی از نیاز به ویتامین D برطرف می شود.
این متخصص تغذیه ادامه داد: سنتز پوستی این ویتامین در بسیاری از افراد به اندازه کافی نیست چون در تمامی ساعات روز سنتز نمی شود و به شرایط مختلف جغرافیایی از جمله ارتفاع منطقه، عرض جغرافیایی و ساعات مختلف روز بستگی دارد.
وی اظهار کرد: در بیشتر نقاط ایران از حوالی حدود 10 صبح تا 2 بعد از ظهر، این ویتامین می تواند در پوست ساخته شود ولی یکی از عواملی که مانع سنتز ویتامین در پوست می شود آلودگی ها و یا وجود مانعی مانند شیشه، پنجره و یا کرم ضد آفتاب است؛ البته بیشتر از حد در معرض نور آفتاب قرار گرفتن عوارضی به دنبال دارد.
کاراندیش گفت: این ویتامین در مواد غذایی حیوانی، کره و جگر وجود دارد ولی امروزه با توجه به شیوع بالای چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و اختلال در چربی های خون، تامین مقدار کافی ویتامین تنها از مواد غذایی، ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: احتمال افزایش کلسترول و چربی های اشباع با استفاده از این نوع مواد غذایی وجود دارد و برای سالمندان و بیماران قلبی و عروقی توصیه نمی شود.
وی با بیان اینکه در بسیاری کشورها مشکل کمبود این ویتامین را با غنی کردن مواد غذایی برطرف کرده اند افزود: یکی از بهترین گروه های غذایی لبنیات است که به ویژه با غنی سازی شیر انجام می شود.
کاراندیش گفت: افراد مسن و یا کودکان به دلیل مستقل نبودن در معرض کمبود این ویتامین هستند چون برای خارج شدن از منزل و در معرض نورخورشید قرار گرفتن به افراد دیگر وابسته هستند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: در بسیاری موارد با آزمایش و سنجش غلظت ویتامین در خون، کمبود یا ناکافی بودن آن مشخص می شود به همین دلیل یکی از برنامه های کشوری، توزیع مکمل ها در مدارس است.
وی اضافه کرد: در کمبودهای شدید، تزریق آمپول ویتامین D، پیش از مصرف خوراکی توصیه می شود و در کمبودهای حاشیه ای نیاز به تزریق نیست.
کاراندیش در خصوص نشانه های کمبود ویتامین D گفت: علامت ظاهری برای شناسایی آن وجود ندارد مگر در کمبودهای خیلی شدید یا خیلی طولانی که در کودکان به صورت بیماری راشیتیسم (پای پرانتزی) و به طور کلی پوکی استخوان بروز می کند.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افراد بهتر است انجام آزمایش ها را در برنامه مراقبت های خود قراردهند و در صورت لزوم مصرف مکمل را طبق نظر پزشک انجام دهند.
خراسان شمالی 864 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042/ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.