محمد صمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اتاق بازرگانی خراسان شمالی را به همکاری خوب قوه قضاییه دانست و گفت: مسئولان قضایی این استان در راستای جلوگیری از اجراییات بانک ها و تقسیط بدهی واحدها کمک بسیار خوبی داشته اند.
وی بر جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی در این استان تاکید کرد و افزود: زمانی که کارخانه ای ورشکسته شود علاوه بر اینکه سرمایه ها می خوابند نیروی کاری آنان نیز بیکار خواهند شد که این امر مشکلات اجتماعی زیادی در جامعه ایجاد می کند.
صمدی افزود: برای حل مسائل و مشکلات سرمایه گذاران باید دنبال راه کار هایی باشیم، نگذاریم که بانک ها به دلیل بدهی واحد ها را به تعطیلی بکشانند.
وی افزود: هم اکنون این روند در استان ادامه دارد و کارخانه ها و کارگاه هایی که مشکلات گوناگونی دارند و در نشست ها و کارگاه های مربوطه مسائل و مشکلات آنان برطرف نمی شود به کمیته قضایی معرفی خواهند شد که کمیته یاد شده هم در راستای حمایت از واحدهای تولیدی دارای مشکل، رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و رفع مشکلات قضایی به آنان کمک می کند.
وی گفت: پارسال نیز با برگزاری کمیته قضایی 20 کارخانه از ورشکستگی نجات یافتند، بخشی از مشکلات این واحد ها در این کمیته حل و فصل شد.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال در سال جاری مسائل و مشکلات کارخانه هایی همچون گچ شاهجهان، ماکارونی 134 و شرکت آب معدنی کیسما در این کمیته بررسی شد.
صمدی با بیان اینکه این کمیته در اتاق بازرگانی دایر است اظهار کرد: علاوه بر تشکیل این کمیته در این اتاق مرکز داوری ایجاد شده است که مجریانی که از نظر حقوقی مشکلاتی دارند به این مرکز مراجعه و راهنمایی خواهند شد.
وی با بیان اینکه ۷۱ نوع کالا در واحد های تولیدی خراسان شمالی تولید می شود گفت: کالاهای تولیدی واحد های بزرگ، کوچک و متوسط این استان ظرفیت و پتانسیل صادرات را دارند برای سرپا نگاه داشتن و همچنین افزایش ظرفیت تولیدی آنان باید تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی قطب کشاورزی کشور نیز محسوب می شود افزود: انگور، سیب، پیاز، گوجه فرنگی، زعفران و سایر محصولات کشاورزی استان قابلیت صادرات را دارد.
وی بر ایجاد واحد های صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز تاکید کرد و گفت: مسئولان باید سرمایه گذاران را به ایجاد این واحد ها تشویق کنند تا ازخام فروشی نیز در این استان جلوگیری شود و همچنین باعث اشتغال، افزایش درآمد استان شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان با ۲۶ کشور جهان رفت و آمد تجاری دارد باید تلاش کنیم
تا این روابط را حفظ کنیم که بخشی از صادرات استان توسط محصولات تولیدی کارخانه ها انجام می شود، باید زمینه های ارتباط با سایر کشور ها را نیز فراهم کنیم.
وی گفت: خراسان شمالی به عنوان استانی کمتر توسعه است که با دارا بودن بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان ظرفیت های بسیاری برای توسعه صادرات و واردات دارد.
خراسان شمالی 450 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.