به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده است:
طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج از مرداد به مدت دو ماه اجرا شد و بانک ها در استان در این مدت 7 هزار و 476 فقره به مبلغ 774 میلیارد و 600 میلیون ریال تسهیلات پرداخت کردند اما همچنان هزار و 836 نفر از متقاضیان در انتظار دریافت این تسهیلات هستند.
اگرچه با اجرای طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج در مدت 2 ماه به بسیاری از تقاضاهایی که حتی از سال های گذشته در نوبت دریافت بودند پاسخ داده شد اما از آن جایی که ثبت نام برای دریافت تسهیلات ازدواج ادامه دارد اکنون تعداد زیادی از زوج های جوان در نوبت هستند و انتظار دارند تسهیلات با اجرای طرح هایی همچون طرح ضربتی به موقع پرداخت شود.
یکی از زوج های جوانی که اخیرا برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده است، در این باره می گوید: هر چند تنها مدت 2 ماه است که برای پرداخت تسهیلات ازدواج ثبت نام کرده ام اما با منابع اندک بانکی به طور حتم باید مدت زیادی را در نوبت بمانم.
وی می افزاید: از زمان ثبت نام تاکنون چندین بار به بانک مراجعه کرده ام تا از زمان پرداخت مطلع شوم اما پاسخ مثبتی در این رابطه دریافت نکرده ام و حتی کارکنان بانک هم زمان دقیق پرداخت ها را نمی دانند.
وی که نیاز ضروری به دریافت این تسهیلات دارد، می گوید: تلاش هایم برای تسریع در تکمیل پرونده که یکی از اولویت های دریافت تسهیلات است فایده ای نداشت و همچنان باید در انتظار تأمین منابع بانکی باشم.
وی اظهارمی کند: با اجرای طرح ضربتی وام ازدواج، منابع بانکی مورد نظر تأمین شد و تمام افراد در انتظار توانستند طی مدت 2 ماه تسهیلات دریافت کنند بنابراین بهتر است این طرح حداقل سالی یک بار اجرا شود تا تعداد متقاضیان از حد نصاب بیشتر نشود.
یکی دیگر متقاضیان تسهیلات ازدواج که به دلیل شرایط کاری، موفق به دریافت تسهیلات در زمان اجرای طرح نشده بود می گوید: با این که بیش از یک سال در نوبت دریافت تسهیلات بودم اما در زمان اجرای طرح به دلیل مشکلاتی که داشتم موفق به مراجعه و دریافت تسهیلات نشدم و باید در انتظار تأمین اعتبارات جدید باشم.
وی اضافه می کند: وام ازدواج مسئله ای است که طی سال های اخیر جوانان با آن مواجه هستند و همین که ضامن باید از بانک وام دهنده حقوق بگیرد یا یک حساب جاری فعال داشته باشد کار را برای وام گیرنده چند برابر سخت تر می کند.
وی می گوید: اگرچه بانک مرکزی در یک طرح ضربتی به بسیاری از متقاضیان وام پاسخ داد، اما هنوز هم طی مراجعه هایی که دارم می بینم متقاضیان زیادی در نوبت دریافت وام ازدواج هستند.
یکی دیگر از متقاضیان وام ازدواج که هنوز در مرحله ثبت نام است در این باره می گوید: همان روزهایی که طرح ضربتی وام ازدواج اجرا می شد برخی مسئولان اعلام کردند مردم از این فرصت که خط اعتباری به این امر اختصاص داده شده است، استفاده کنند اما عده ای کارشان به تأخیر افتاد. وی اظهارمی کند: اکنون که این طرح به پایان رسیده مانند ماه های گذشته حجم بالای ثبت ازدواج ها، دوباره باعث ایجاد صف های طولانی دریافت وام ازدواج شده است.
یکی از متقاضیان وام ازدواج که موفق به استفاده از تسهیلات در طرح ضربتی نشده است می گوید: گمان می کردیم با اجرای این طرح، مشکل صف انتظار وام های ازدواج به پایان می رسد اما باز هم باید در نوبت بمانیم.
یکی از کارکنان یک بانک در مرکز استان در این باره می گوید: در حال حاضر هر یک از زوجین با توجه به بخشنامه بانک مرکزی می ‌توانند با تکمیل مدارک خود، از تسهیلات 10 میلیون تومانی بهره مند شوند.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می افزاید: یکی از مشکلاتی که افزایش صفوف وام ازدواج را موجب می شود، کوتاهی برخی متقاضیان در تکمیل مدارک است که در نهایت منجر به حذف و بازگشت مجدد به صف می شود.
وی اظهارمی کند: با توجه به این که پرداخت تسهیلات ازدواج، یکی از اولویت های اصلی بانک مرکزی است، نظام بانکی همراهی بیشتری برای این موضوع خواهد داشت که امیدواریم شرایط برای کاهش زمان انتظار متقاضیان فراهم شود.
سرپرست شعب بانک ملی خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: فعلا طرح جدیدی برای پرداخت تسهیلات ازدواج نداریم اما پرداخت ها مانند گذشته انجام می شود و گاهی تأخیر در پرداخت ها ممکن است به دلیل اهمال برخی متقاضیان باشد.
«علی اصغر هدایتی» می افزاید: در صورت موجود بودن منابع بانکی، تسهیلات ازدواج پس از تشکیل پرونده به متقاضیان پرداخت می شود.
وی میزان کل پرداختی وام های ازدواج در 9 ماه امسال را 16 هزار و 853 فقره به مبلغ هزار و 745 میلیارد و 978 میلیون ریال ذکر و خاطرنشان می کند: در زمان اجرای طرح ضربتی 7 هزار و 476 فقره به مبلغ 774 میلیارد و 600 میلیون ریال پرداخت شد. وی میزان تسهیلات پرداختی بعد از اجرای طرح ضربتی را نیز 4 هزار و 652 فقره ذکر و اضافه می کند: روند پرداخت تسهیلات ازدواج پس از اجرای طرح همچنان ادامه دارد و بانک ها همکاری خوبی دارند و پرداخت ها به سرعت در حال انجام است.
به گفته وی طی اجرای طرح ضربتی وام ازدواج، نوبت انتظار به صفر رسید و به همه پرداخت شد و بعد از آن بانک ها توانستند با مراجعه هر کسی پرداخت ها را انجام دهند.
وی با بیان این که در حال حاضر هزار و 836 نفر در صف انتظار هستند، ادامه می دهد: این افراد طی 2 ماه اخیر ثبت نام کرده اند و در حال تشکیل پرونده و معرفی به شعب بانک‌ها هستند.
وی اضافه می کند: برای هر 10 میلیون تومان وام ازدواج باید یک ضامن معتبر به بانک معرفی شود که متأسفانه گاهی متقاضیان در این مرحله تأخیرزیادی دارند.
وی مدعی می شود: با شرایط کنونی احتمال دارد صف انتظار تا پایان سال به صفر برسد و لازم است متقاضیان پس از دریافت تسهیلات در بازپرداخت اقساط کوتاهی نکنند تا این روند همچنان ادامه داشته باشد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.