به گزارش ایرنا سید ابراهیم علوی شنبه در دیدار با کشاورزان پیشرو در شیروان با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری اظهار کرد: باید با یک الگوی پیشرفته از مشکل کم آبی جلوگیری کرد و یک الگوی مترقی را دنبال کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون پشت سد شیروان، 2 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب است گفت: این در صورتی است که اگر پشت سد زیر 15 میلیون مترمکعب آب داشته باشیم مشکلات پایداری خواهد داشت.
علوی افزود: در سال گذشته 20 میلیون مترمکعب آب در شیروان توزیع کردیم که از این میزان 15 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی و مابقی در حوزه شرب و صنعت بوده است.
مدیرعامل آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: به علت کاهش بارندگی هم اکنون شاهد کم آبی روان آب ها، قنات ها، چشمه و چاه ها در استان هستیم که این موضوع موجب مشکلات در آینده خواهد شد.
علوی با بیان اینکه به دنبال منابع جدید آب هستیم افزود: شیروان استعداد این را دارد که یک منبع آب خوب را شناسایی کنیم و برای انتقال و استحصال به دشت مرکزی اقدام کنیم.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می شود گفت: برای جلوگیری از بحرانی شدن مشکل کم آبی باید کارهایی در حوزه مصرف انجام دهیم که از جمله آن اصلاح الگوی کشت، توسعه آبیاری نوین و ... است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است که 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.