به گزارش ایرنا محمد صمدی روز شنبه در نشست مشترک اعضای هیات تجاری و سرمایه‌گذاری کشور ترکیه با تجار و بازرگانان این استان اظهار کرد: این کالاها شامل محصولات پتروشیمی، فولادی و سایر کالاها بوده است.
وی افزود: همچنین از کشور ترکیه نیز 392هزار دلار کالا به وزن 42 هزار و 300 کیلوگرم کالا شامل پارچه، پرس هیدورولیک، کف قاب، فرو کروم و نکیدل به این استان وارد شده است.
وی گفت: 71 نوع کالا در 450 واحد تولیدی این استان تولید می شود، کالاهای تولیدی واحد های بزرگ، کوچک و متوسط این استان ظرفیت و پتانسیل صادرات را دارند.
وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی قطب کشاورزی کشور نیز محسوب می شود افزود: انگور، سیب، پیاز، گوجه فرنگی، زعفران، پسته و سایر محصولات کشاورزی استان قابلیت صادرات را دارد.
وی با بیان اینکه بیشتر محصولات کشاورزی این استان به صورت خام به فروش می رسد اظهار کرد: ایجاد صنایع تبدیل و تکمیلی، بسته بندی از نیاز این استان است که در این زمینه آمادگی نیز وجود دارد.
وی صنایع دستی از جمله فرش و پشتی ترکمن، فرش دورو، اسب اصیل ترکمن را از جمله ظرفیت صادراتی این استان عنوان کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این خطه از کشورمان با 27کشور دنیا رفت و آمد تجاری دارد.
صمدی اظهار کرد: در هشت ماه سال جاری از این استان 398 هزار تن کالا به ارزش ۸۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صادر شد که نسبت به پارسال 104 درصد رشد دارد.
وی افزود: با وجود تحریم ها، تورم و نداشتن زیرساخت های صادراتی استان از قبیل نبود مرز تردد با کشور ترکمنستان، بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و نبود دریا و بنادر و کمبود راه آهن و فرودگاه بین المللی و سایر مشکلات دیگر توانستیم در سطح کشور در زمینه صادرات فعال ترین استان به شمار آییم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: اتاق بازرگانی استان مجوز رسمی استان معین کشور تاجیکستان را کسب کرده است که از طریق اتاق بازرگانی خراسان شمالی استان های کشور و مسائل و مشکلات خودشان را پیگیری کنند که در سال جاری یک هیات تجاری و بازاریابی به منظور توسعه اقتصادی به کشور تاجیکستان اعزام می کنیم.
خراسان شمالی 450 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
هیات پنج نفره از تجار و سرمایه گذاران کشور ترکیه امروز و فردا در خراسان شمالی حضور دارند و از ظرفیت های کشاورزی و صنعتی استان نیز بازدید می کنند.
این نشست در سالن جلسات اتاق بازرگانی خراسان شمالی برگزار شد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.