روح الله براتیان پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بسیاری از درآمدهای شهرداری به عوارض ساختمانی وابسته است و اکنون با رکود ساخت و ساز، درآمد شهرداری نیز بشدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه از چند سال گذشته رکود در بازار مسکن حاکم شده است گفت: البته در چند ماه گذشته صنعت ساخت و ساز و بازار مسکن اندکی به تکاپو افتاده و سرمایه گذاری از بخش های دیگر به ساخت وساز و مسکن سوق یافته است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار در سطح کشور، مردادماه امسال 25 درصد از سرمایه ها در بخش مسکن هزینه شده و اکنون این رقم به 36 درصد رسیده و 36 درصد از سرمایه ها به مسکن سوق داده شده است.
شهردار بجنورد در عین حال گفت: رونق ساخت و ساز آنقدر نبوده که در درآمدهای شهرداری تاثیر محسوس داشته، اکنون شمار پروانه های صادر شده بسیار کم است.

* سال آتی سال رونق ساخت و ساز
براتیان درباره پیش بینی ها از رونق ساخت و ساز در سال آتی گفت: رونق ساخت ساز و افزایش قیمت زمین و مسکن در سال آتی بسیار محتمل است و از این رو می توان پیش بینی کرد که سال آتی شاهد رونق اقتصادی در بخش های مختلف باشیم زیرا بخش زیادی از مشاغل مرتبط با صنعت ساخت و ساز ارتباط دارد.
وی اظهار کرد: خراسان شمالی به لحاظ سرانه درآمد در رتبه 31 میان استان های کشور قرار دارد و از این رو شهرداری نیز به همین نسبت با مشکل درآمدی روبه رو است.
براتیان گفت: اگر قرار است حرکتی برای افزایش درآمد در شهرداری ها باشد باید از طریق سرمایه گذاری ها باشد.
وی با اشاره به سفر خود به تبریز گفت: شهر تبریز در چند سال گذشته رشد و توسعه خوبی یافته است و تمام این توسعه، به واسطه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی محقق شده است، ما نیز باید بتوانیم بسترها برای جذب سرمایه گذار را فراهم کنیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود به کند بودن احیای بافت فرسوده در بجنورد اشاره کرد و گفت: کند بودن نوسازی و احیای بافت فرسوده سبب ناامیدی و سلب اعتماد مردم می شود.

* 58 هکتار بافت فرسوده مصوب در بجنورد
شهردار بجنورد افزود: اکنون در شهر بجنورد 58 هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که 50 هکتار از این میزان که قبلا فریز شده بود، آزاد شد و نوسازی آن به مردم سپرده شد.
براتیان خاطرنشان کرد: اما هشت هکتاری که قرار بود توسط دولت اجرایی شود هنوز به نتیجه نرسیده و حتی یک واحد نیز به بهره برداری نرسیده است.
وی گفت: شهر تبریز یکهزار و 400 هکتار بافت فرسوده دارد که سرمایه گذاران بخش خصوصی برای نوسازی آنها وارد عرصه شده است.
وی خاطرنشان کرد: نسخه نجات شهر ورود سرمایه گذار است.
شهردار بجنورد گفت: سرمایه گذارانی برای ورود سرمایه های خود به بجنورد اعلام آمادگی کرده اند و قرار است در همایشی فرصت های سرمایه گذاری در بجنورد را به سرمایه گذاران معرفی کنیم البته ما نیز تلاش داریم تا از شماری از سرمایه گذاران برای حضور در این همایش دعوت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: شرکتی نیز آمادگی دارد با 2.5 درصد سود برای احیای بافت فرسوده و یا ساخت و ساز در بافت فرسوده وارد عرصه شود البته این شرکت برای اجرای سایر پروژه ها نیز اعلام آمادگی نموده است که لازم است بستر حضور آنها مهیا شود.

* وضعیت زباله ها نگران کننده است
براتیان درباره مشکلات و معضل دپوی زباله ها در کوه بابا موسی گفت: با تعطیلی کارخانه کمپوست، کوه بابا موسی محلی برای دپوی زباله ها شد البته شهرداری به هیچ وجه اقدام به سوزاندن زباله نمی کند بلکه زمانی که زباله ها بر روی هم انباشته می شود، گازی تولید می شود که سبب آتش سوزی می شود.
شهردار بجنورد با بیان اینکه وضعیت زباله ها نگران کننده است گفت: با تعیین تکلیف مکان کارخانه کمپوست شهرداری آمادگی دارد تا زباله ها را به کارخانه انتقال دهد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.