هادی قوامی چهارشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسفراین اظهار کرد: این شرکت با وصول این میزان طلب خود از وزارت نفت می تواند بدهی خود به مجتمع صنعتی اسفراین را پرداخت کند.
وی با بیان اینکه 300میلیارد ریال در ابتدای سال 96 و 700میلیارد ریال نیز از مطالبات این شرکت در سال 95 پرداخت شده است افزود: این شرکت هنوز 400تا500میلیارد ریال دیگر از مشتریان خود طلب دارد.
قوامی نماینده مردم اسفراین روز سه شنبه هفته جاری در مجلس با طرح سئوالی از وزیر نفت گفت: سالیانه حداقل 60 هزار تن انواع لوله برای چاه های نفت و گاز از خارج کشور بخصوص چین خریداری می شود که ضربه ای بزرگ به تولیدات داخلی است.
وی افزود: برای مثال شرکت لوله گستر، توان تولید 60هزار تن انواع لوله در سایزهای هفت تا 16 اینچ را دارد که عملکرد سال 1394 آن حدود 12 تن بود یعنی با 10 درصد ظرفیت کار کرد، در حالی که اگر وزارت نفت در راستای حمایت از صنایع داخلی 60 هزار تن انواع لوله را از این شرکت که 100 درصد دولتی است خرید کند، شرکت لوله گستر نیز حداقل 80 هزار تن شمش از مجتمع صنعتی اسفراین خرید می کند.
وی ادامه داد: شرکت مجتمع صنعتی نیز برای تولید 80 هزار تن فولاد تن شمش، 100 هزار تن آهن اسفنجی از فولاد خراسان خرید می کند و فولاد خراسان نیز حداقل 120 هزار تن گندله از خواف خریداری می کند وچرخه تولیدی در داخل به حرکت می افتد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در شرایط فعلی شرکت های نفتی به بهانه های مختلف استفاده از تولید داخلی امتناع می کنند که برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی وکاهش واردات است.
قوامی گفت: حمایت وزارت نفت از صنایع داخلی هم تولیدات و هم اشتغال را افزایش می دهد و کیفیت لوله های تولیدی در لوله گستر به مراتب بالاتر از لوله های بی کیفیت چینی است و باعث خروج ارز و وابستگی بیشتر اقتصاد کشور به صادرات مواد خام و واردات بیشتر می شود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی پس از استماع پاسخ های وزیر نفت به این سوال اعلام کرد به نمایندگی از سوال کننده ها اعلام کرد که قانع شده است.
شرکت لوله گستر اسفراین یکی از شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان تنها تولید کننده لوله های فولادی بدون درز شامل لوله های جداری-مغزی مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است، سال 1385 به بهره برداری رسید.
این شرکت صنعتی توان تولید 60هزار تن انواع لوله در سایزهای هفت تا 16 اینچ را دارد .
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
این شهرستان به دلیل داشتن مجتمع صنعتی فولاد و شرکت لوله گستر، بزرگترین قطب صنعتی خراسان شمالی محسوب می شود.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.