خدمات توانبخشی محدود به معلولان نیست و هر فرد عادی هم براساس شرایطی ممکن است به این خدمات نیازمند شود، این خدمات در محدوده بیماریهای مغز و اعصاب ، بیماریهای روماتولوژی ، بیماریهای عصبی عضلانی ، بیماریهای ارتوپدی، سوختگیها و تغییر شکلهای ناشی از آن، صدمات ناشی ازکار، بیماریهای ناتوان کننده و یا مزمن، مشکلات ناشی از سالمندی و ... است .
همه کسانی که به این خدمات در شهرستان نیاز پیدا می کنند ناگزیر باید به شهرستان های مجاور مراجعه کنند که با توجه به هزینه های بالای رفت و آمد و این مراکز، بسیاری از مراحل درمان تکمیل نمی شود و این در خصوص معلولان شهرستان بیشتر اتفاق می افتد.
تکمیل نشدن دوره درمان در حوزه توانبخشی محدودیت های معلولان و افراد نیازمند به این خدمات را بیشتر می کند و گاهی حتی آسیب های جدی وارد می کند.
یکی از شهروندان که بیماری ام اس دارد گفت: بعضی بیماری های مزمن در دراز مدت اثراتی بر جسم بیمار می گذارد که جز با کار درمانی یا فیزیوتراپی بهبود یا کاهش نمی یابد.
فاطمه تقوائی مقدم افزود: برای دریافت خدمات توانبخشی باید به شهرستان های مجاور مراجعه کنیم و یک معلول با توجه به مناسب سازی نشدن شهر ها نمی تواند به تنهایی تردد داشته باشد و داشتن همراه مساوی با دوبرابر شدن هزینه ها می شود.
وی گفت: دریافت خدمات از مرکز شهرستان شیروان برای مددجویان بهزیستی فاروج رایگان است اما با توجه به تعداد زیاد مددجویان شهرستان شیروان طبیعی است که فرصت کمتری به سایر مددجویان می رسد.
شهروند دیگری گفت: در هنگام ورزش دچار شکستگی پا شدم، بعد از باز شدن گچ پا و با توجه به ضعف عضله برای حرکت، فیزیو تراپی تجویز شد اما برایم 3 روز در هفته مراجعه به مرکزی در شهر دیگر آسان نیست و همچنان در راه رفتن با مشکل مواجه می شوم.
علی باقری افزود: در چند سال گذشته اعلام شد مرکز توانبخشی شهرستان آماده بهره برداری است اما شاهد فعالیت این مرکز نیستیم.
رئیس بهزیستی شهرستان فاروج گفت: ساختمان مرکز جامع توانبخشی وتجهیزات لازم آن را داریم اما نیروی متخصص برای راه اندازی این واحد را نداریم.
مریم وافری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استفاده از این امکانات برای مددجویان بهزیستی رایگان است اما متخصصان علاقه مند به فعالیت در این فضا می تواند سایر مراجعه کنندگان را با تعرفه آزاد خدمات دهی کنند.
وی با اشاره به اینکه به صرفه نبودن فعالیت در این مرکز با توجه به تعداد کم مددجویان، برای متخصصان فیزیوتراپ بیان داشت: 2 سال است که پیگیر جذب نیرو برای این مرکز هستیم اما هنوز متخصصی اعلام آمادگی برای فعالیت نکرده است.
وافری گفت: این مراکز با ارائه خدمات گفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی و... می توانند به بهبود شرایط زندگی معلولان کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلولان با توجه به هزینه های زیاد رفت و آمد به این مراکز از ادامه درمان امتناع می کنند بیان داشت: مددجویان نیازمند خدمات توانبخشی با توجه به قرار دادی که با مرکز شهرستان شیروان امضا شده به آنجا معرفی می شوند تا از خدمات رایگان بهره مند شودند اما نداشتن بضاعت مالی برای تامین هزینه های رفت و آمد بعضی از مددجویان را از خدمات رایگان آن مرکز هم محروم کرده است.
وی گفت: بیشتر معلولان به خدمات مراکز توانبخشی نیاز دارند و معلولانی که شرایط استفاده از آن را نداشته باشند بر ناتوانی هایشان افزوده می شود.
از مجموع 865 معلول مددجوی بهزیستی شهرستان، 322 نفر معلولیت جسمی و حرکتی، 295 نفر ذهنی، 65 نفر اعصاب و روان، 56 نفر بینایی، 89 نفر شنوایی، 32 نفر دو معلولیتی، 6 نفر هم 3 معلولیتی دارند.
7187/ 6042 گزارش از مرضیه مهربان** انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.