محمد رضایی پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قبلا اماکن سن گندم در این استان کم بود اظهار کرد: هم اکنون اماکن سن گندم در این استان گسترش یافته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته اوج طغیان سن گندم در خراسان شمالی بود گفت: در سال زراعی 96-95 ، در سطح 37 هزار هکتار از اراضی این استان مبارزه با سن غلات صورت گرفت که این رقم تاکنون بی سابقه بوده است.
رضایی افزود: هر سال جمعیت سن موجود در اماکن زمستان گذران نسبت به مدت مشابه سال قبل محاسبه می شود که یکی از اماکن موجود ارتفاعات آخر داغ بجنورد است که سن گندم مانه و سملقان و بجنورد را تامین می کند و یکی از ارتفاعات در اسفراین، گرمه، مهمانک، کشانک و چخماقلو است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون بازدیدهایی که در این مدت از اماکن جمعیت سن موجود صورت گرفته، جمعیت سن موجود در اماکن دارد به حالت مطلوب می رسد.
گندم غذای اصلی جامعه است و آفت مهم و خطرناک آن سن غلات می باشد که از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه و خسارت می رساند.
کارشناسان بهداشتی معتقدند که مصرف محصول سن زده از نظر بهداشتی و تغذیه ای برای انسان و دام زیان آور است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.