به گزارش ایرنا، براساس این آمارها، میزان ازدواج در سال 1383 حدود 9 هزار و 600 فقره بود که این میزان در سال 95 تنها با 94 مورد افزایش به 9هزار و 694 مورد رسیده است.
هم چنین براساس آمارها، بیشترین سن ازدوج در سال 1390 بین 15- 19 سال، با ثبت چهار هزار و 988 واقعه بوده که این میزان در گروه سنی ازدواج 20تا 29 سال، یکهزار و 666 واقعه بوده است در حالیکه تنها در نیمه نخست امسال در گروه سنی 20 تا 29 سال ، یک هزار و 523 مورد واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.
به هرحال، ازدواج یا پیوند زناشویی، پیوندی آیینی است که طی احکام و سومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می شود تا به تشکیل خانواده منجر شود.
ازدواج در زمان‌هایی نه چندان دور برای زندگی جوانان اولویت بود اما گذر فرهنگی جامعه از سنتی به مدرنیته، موانع بسیاری را در این زمینه پیش روی جوانان قرار داده و باعث شده تا آنها تن به ازدواج ندهند.
مشکلاتی از قبیل اشتغال، تحصیل و سربازی و نداشتن مسکن از جمله علل تاثیرگذار در بالارفتن سن ازدواج در میان جوانان در جامعه هستند که باید علت آنها را شناسایی و برطرف ساخت.

**برخی از جوانان در جامعه اعتقادی به پدیده ازدواج ندارند
یک استاد دانشگاه در مراکز آموزش عالی خراسان شمالی دراین رابطه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یک از عوامل موثر در بالا رفتن سن ازدواج، درحال توسعه بودن کشور، تغییر سبک زندگی، تغییر نگرش و ارزش های اجتماعی در جامعه است.
رضا نوری گفت: شرایطی که برای به دست آوردن شغل پایدار و مناسب به عنوان زمینه ساز تشکیل خانواده مورد نیاز است نیز سبب افزایش سن ازدواج شده است.
وی بیان کرد: بالا رفتن سن ازدواج خودش نمی تواند به عنوان یک تهدید در جامعه باشد، زمانی می شود به عنوان یک تهدید که عواملی تاثیر گذار بر روی این مساله وجود داشته باشد و ما نتوانیم آنها را کنترل کنیم.
نوری گفت: الان در شهرهای بزرگ با پدیده ای به نام 'ازدواج سفید' مواجه هستیم، به این معنا که پسران و دختران بدون اینکه شرایط زندگی یکدیگر را قبول کنند و آداب و رسوم، هنجار و ارزش ها را رعایت کنند، برای رفع نیاز های مختلف زیر یک سقف زندگی می کنند بدون اینکه خانواده مطلع باشند.
وی تاکید کرد: وقتی بالا رفتن سن ازدواج چنین پیامدهایی را در جامعه به همراه داشته باشد، نگران کننده است، درسته یک جوان شرایط ازدواج را از نظر اقتصادی ندارد اما به ازدواج به عنوان عقیده و هدف مهم و ارزشمند پایبند است، که اگر این مشکلات حل شد به دنبال تشکیل خانواده باشد، اما عده ای هستند در جامعه که با داشتن تمام شرایط، به ازدواج اعتقادی ندارند.
نوری گفت: عواملی که سبب افزایش سن ازدواج شده اند، خیلی مهم تر از این هستند که چرا سن ازدواج بالا رفته است، باید در پدیده ازدواج مسائل فکری، فرهنگی و میزان آگاهی فرد از این مهم را در نظر بگیریم.
وی اضافه کرد: باید یک تیم جامعی از روانشناس و جامعه شناس و اقتصاددان در کنار یکدیگر بنشینند و این معضل را ریشه ای حل کنند، در برنامه های تلویزیونی و رادیویی درباره علت افزایش سن ازدواج خیلی صحبت های تکراری می شود و اینکه مسائلی از قبیل اشتغال، مسکن و تحصیل در این مهم دخیل هستند اما موضوعی که مهم تر از این مطالب، این است که برخی از جوانان اعتقادی به مسائل فرهنگی و پدیده ازدواج ممکن است نداشته باشند، که باید در این زمینه فکر اساسی کرد.
وی ادامه داد: وقتی کسی به خانواده به عنوان عامل اصلی در کاهش انحرافات و مسائل اجتماعی اعتقادی نداشته باشد، اگر تشکیل خانواده هم دهد، با آن خانواده آرمانی ای که مد نظر ما است فاصله دارد.
نوری اظهارکرد: در شهرهای بزرگ ازدواج سفید روز به روز و سال به سال بیشتر می شود یعنی ما از لحاظ ارزشی و عقیدتی در جامعه خلا احساس می کنیم و این زنگ خطر است،اگر عوامل اقتصادی سبب افزایش سن ازدواج در جامعه هستند،قابل کنترل است اما اگر غیر از آن، عوامل فرهنگی و ارزشی باشد باید بر روی آنها بیشتر تمرکز کنیم تا موفق باشیم.
وی بیان کرد: متاسفانه در این زمینه مسئولان هم فقط به ارائه آمار در مناسبت های مختلف می پردازند و این پدیده را آسیب شناسی و برای آن راهکاری نمی اندیشند.
نوری درباره اینکه سن ازدواج در جوامع کوچکتر کمتر مشاهده می شود گفت: در جوامع کوچک شناخت ها از یکدیگر بیشتر و سنت ها و اعتقادات قوی تر است.

**افزایش سن ازدواج در جامعه پیچیده امروز، یک روند طبیعی است
یک جامعه شناس در خراسان شمالی گفت: در افزایش سن ازدواج عوامل متعددی مانند شغل، تحصیلات، چشم و هم چشمی، مسائل روانی و فرهنگی جامعه نقش دارند اما این روند در جامعه پیچیده امروزی، روندی طبیعی است.
اسدالله رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در جامعه کنونی داشتن شغل، مسکن تحصیلات در امر ازدواج بسیار موثرند به خصوص داشتن شغلی پایدار و مناسب، که تحقق این مهم به امری دست نیافتنی تبدیل شده است.
وی افزود: باید مسئولان شرایط لازم را در جامعه برای ازدواج آسان و پایدار فراهم کنند، جوانان ما در عصر حاضر برای ازدواج دغدغه تامین مسکن و حتی وسلیه نقلیه، شغل و داشتن مدارک بالاتر تحصیلی را دارند و با فراهم نبودن این شرایط تن به ازدواج نمی دهند.
رضایی بیان کرد: اگرجامعه بتواند شغل پایدار یجاد کند که به دنبال آن درآمد مناسب برای فرد حاصل شود، می تواند در کاهش سن ازدواج تاثیرگذار باشد، مسئولان جامعه زمینه ساز اشتغال هستند، این افراد بجای اینکه به فکر درآمد های میلیونی در جامعه باشند، به جامعه و مشکلات جوانان و ارائه راهکاری برای حل آنها نظری داشته باشند تا زمینه ازدواج را برای آنها فراهم شود.
وی اضافه کرد: در جامعه بسیاری از مسائل به صورت انحرافی تکامل یافته اند برای مثال بانک ها یک عامل موثر در پیشرفت جامعه و اقتصاد هستند اما تنها به فکر رفاه حال خود هستند.
رضایی گفت: آنقدر بهره بانکی تسهیلات ارائه شده از سوی بانک ها بالا است که اگر فردی بخواهد در زمینه اشتغال سرمایه گذاری کند امکان دارد به شکست منجر شود.
وی اظهار کرد: مسئولان باید برای حل این مشکلات درجامعه وآسان سازی ازدواج در جامعه تمهیدات لازم را داشته باشند، جوانان ما زمانیکه آمار طلاق را مشاهده می کنند، از اینکه مبادا آنها هم دچار این سرنوشت شوند وحشت دارند و تن به ازدواج نمی دهند.

**پنج هزار و 586 واقعه ازدواج در نیمه نخست امسال
مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال تعداد ازدواج های ثبت شده در این استان پنج هزار و 586 واقعه بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته پنج هزار و 448 مورد بود.
علی زاهدنیا افزود: از تعداد ازدواج ثبت شده در خراسان شمالی 2هزار و 952 مورد در مناطق شهری و 2 هزار و 634 مورد در مناطق روستایی بوده است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی نرخ ازدواج در خراسان شمالی را 12 در هزار عنوان و اضافه کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده در میان مردان در گروه سنی 20 تا 24 سال با یک هزار و 910 مورد می باشد.
وی تعداد ازدواج ثبت شده در میان مردان، در گروه سنی 20 تا 29 سال را یک هزار و 523 مورد، گروه سنی 30 تا 34 سال را 533 مورد عنوان کرد و گفت: در میان زنان نیز بیشترین واقعه ازدواج مربوط به گروه سنی 15 تا 19 سال با یک هزار و 681 مورد ثبت شده است.
زاهدی نیا تعداد ازدواج ثبت شده در گروه سنی 20 تا 24 سال را در میان زنان، یک هزار و 2244 مورد و گروه سنی 25 تا 29 سال را 682 مورد عنوان و اظهارکرد: : میانگین سن ازدواج در میان مردان 27 سال و دو ماه و در میان خانم ها 22 سال و یک ماه است.
174هزار جوان خراسان شمالی در شرف ازدواج هستند
معاون فرهنگی و ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: با توجه به پژوهش های انجام شده از290 هزار نفر جمعیت جوان 15 تا 29 سال در استان، 174 هزار نفر حدود 60 درصد در شرف ازدواج هستند.
امان الله فیروزه با ذکر اینکه تعداد پسران در شرف ازدواج از تعداد دختران بیشتراست اظهارکرد: در پژوهش های انجام شده، جمعیت دختران در شرف ازدواج را 19 سال و پسران را 23 سال در نظر گرفته شده است.
وی عمده مشکلات جوانان برای عدم گرایش به ازدواج را، چشم و هم چشمی، برگزاری مراسمات با تجمل گرایی خاص، مساله اشتغال و مسکن ذکر کرد و افزود: در گذشته زوجین با پدر و مادر خود زندگی می کردند اما اکنون دیدگاه ها تغییر کرده و جوانان خواهان زندگی مستقل با امکانات کامل هستند.
معاون فرهنگی و ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی علت تمام این مشکلات در جامعه را باورهای غلط اجتماعی در بین مردم عنوان کرد.
فیروزه درباره تسهیلات ارائه شده به هر زوج گفت: در سال جاری به هر زوج 200 میلیون ریال تسهیلات با سود4 درصد و بازپرداخت سه ساله ارائه می شود.
وی اضافه کرد: در این راستا با همه بانک های عامل در شهریورماه جاری جلسه ای خواهیم داشت تا طرح ضربتی تسهیلات ازدواججوانان در خراسان شمالی برگزار شود که با اجرای این طرح کسی در نوبت وام ازدواج نمی ماند و روند کار سریع تر می شود.
فیروزه توضیح داد: در سال گذشته در کارگروه تسهیلات ازدواج جوانان، بانک های عامل صف انتظار وام ازدواج را از 30 درصد به 70 درصد رساندند اما تلاش می شود که این رقم در سال جاری به بالای 95 درصد برسد.
وی از همه دستگاه های دولتی، غیر دولتی و جوانان درخواست کرد تا ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار را در جامعه نهادینه کنند.
استان خراسان شمالی با 863 هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است که حدود 48درصد جمعیت آن در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.