محمدعلی شریکیان یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش تولید پسته امسال در مقایسه با سال قبل اظهار کرد: سال گذشته هزار و 793 تن پسته در استان خراسان شمالی تولید شد که امیدواریم همه ساله شاهد افزایش این محصول اقتصادی و درآمدزا باشیم.
وی سطح کشت باغ های پسته در استان خراسان شمالی را 2 هزار و 332 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان هزار و 377 هکتار غیر بارور و 955 هکتار بارور با تولید هزار و 793 تن است که میانگین عملکرد باغ های پسته در استان هزار و 877 کیلوگرم در هکتار می باشد.
شریکیان با بیان اینکه جاجرم و اسفراین به ترتیب بیشترین سطوح زیر کشت و تولید پسته را در این استان به خود اختصاص داده اند
افزود: ارقام پسته در این استان اوحدی، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی می باشد که سازگار با شرایط آب و هوایی استان است که برداشت آن از نیمه اول شهریور آغاز و تا نیمه مهرماه در مناطق مختلف استان ادامه دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پسته کاری سرمایه گذاری بلند مدت است که براین اساس لازم است بهره برداران با آگاهی دقیق از نیازهای اکونولوژیکی، شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک و آب و توجیهات فنی و اقتصادی اقدام نمایند تا از هر گونه ریسک جلوگیری گردد.
شریکیان با بیان اینکه سال گذشته یک واحد فرآوری پسته با ظرفیت سالانه 400 تن در جاجرم راه اندازی شد افزود: بهره برداران باید قبل از احداث باغ مطالعات کافی و مشورت های لازم را با متخصصین و کارشناسان جهاد کشاورزی به عمل آورند.
استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در آن تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.