به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با هدف حمایت از تولید داخلی و کارت های مرابحه با اعتبار 10، 30 و 50 میلیون تومانی اجرایی شد و به تدریج مورد استقبال مردم قرار گرفت، پس از آن که عده ای رغبت به استفاده از این کارت ها پیدا کردند، این طرح به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها و فروشگاه های موردنظر به یک باره متوقف و باعث سردرگمی و ایجاد سؤالات مکرر برای مردم شد که حتی نمی دانستند از کجا و به چه صورت در جریان موضوع قرار گیرند. «بیدکی» شهروندی که مدتی است به دنبال تهیه کارت اعتباری برای خرید کالاست می گوید:  زمانی که طرح کارت اعتباری اجرایی شد برای خرید کالا از محل این طرح اقدام کردم اما در همان ابتدا حتی کارکنان  یکی از بانک ها در جریان کامل موضوع قرار نداشتند و اشتباهی مرا راهنمایی کردند، به همین دلیل ناگزیر به پرس وجوی  بیشتر در مورد این طرح شدم که یکی از فروشندگان لوازم خانگی پیشنهاد داد  کارت اعتباری را با تأخیر تهیه کنم تا خلأهای این طرح برطرف شود. وی می افزاید: این در حالی است که در زمان تهیه کارت اعتباری با متوقف شدن طرح مواجه شدم و قرار شد حداکثر یک ماه آینده طرح اجرایی و کارت های مورد نظر اعطا شود اما با گذشت یک سال همچنان این طرح متوقف است و اجرا نمی شود. وی اظهار می کند: با این که در حال حاضر این طرح متوقف شده است اما برخی از بانک ها تسهیلاتی در قالب خرید کالا اعطا می کنند که شرایط طرح کارت های اعتباری را ندارد و همین موضوع موجب سردرگمی خریداران شده است. 
وی اضافه می کند: به دلیل برخورداری از مزایای این طرح، خرید لوازم خانگی برای فرزندم را به تأخیر انداختم اما اکنون ناگزیر به استفاده از تسهیلات خرید کالا هستم که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره می گوید: از آن جایی که فرزندم قصد  ازدواج داشت سال گذشته اقدام به تهیه کارت اعتباری کردم تا در زمان ازدواجش کارت اعتباری آماده برای خرید باشد اما پس از مدتی متوجه شدم این طرح متوقف شده است و امکان خرید وجود ندارد و در حال حاضر فقط اقساط پرداخت می کنم. «دلیری» می افزاید: از آن جایی که این کارت ها اعتبار یک ساله دارد در حال حاضر به جای خرید کالا، تنها ناگزیر به پرداخت اقساط هستم. وی خاطرنشان می کند: ای کاش زمانی که طرحی متوقف می شود حداقل مزایای آن شامل حال افرادی که در طرح مشارکت کرده اند، شود نه این که  فقط به  بانک بدهکار شوند و طرح ها با وعده هایی  که به زودی راه اندازی می شود، مردم را سردرگم کند.
«کرامتی» دیگر شهروندی که به منظور تهیه کارت اعتباری خرید کالا به بانک مراجعه کرده است، می گوید: با وجود این که دو سال از زمان اجرای این طرح می گذرد اما هنوز در این زمینه شفاف سازی صورت نگرفته و نمی دانیم برای تهیه این کارت چه زمانی و به کجا مراجعه کنیم. وی اظهارمی کند: وقتی با متوقف شدن طرح مواجه شدم برای اطلاع از زمان اجرای آن به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کردم اما متأسفانه اطلاع دقیقی در این مورد نداشتند و اظهار کردند: این طرح کشوری است و هر زمان اجرایی شود از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.
وی ادامه می دهد: این در حالی است که در محافل عمومی بحث هایی در مورد کارت های خرید کالا وجود دارد که هر کدام براساس اطلاعات ناقص خودشان راهنمایی می کنند. وی که در بین بانک های مختلف در شهر سرگردان است و به دلیل راهنمایی های اشتباه افراد عادی از این بانک به آن بانک مراجعه می کند، می گوید: پیگیری های من برای استفاده از این کارت اعتباری به بانک های مختلف از جمله ملت و انصار ختم شد که اعطای تسهیلات آن ها در قالب اعتبار خرید کالاست و مزایای کمتری نسبت به کارت اعتباری خرید کالا دارد. در این میان یکی دیگر از شهروندان می گوید: زمانی که برای تهیه کارت اعتباری خرید کالا مراجعه کردم، با متوقف شدن طرح مواجه شدم که قرار بود با یک تأخیر یک ماهه دوباره اجرایی شود اما با گذشت یک سال همچنان این طرح اجرا نمی شود در حالی که به دلیل مشکل مالی نیاز به استفاده از این طرح دارم. یکی دیگر از شهروندان هم که سال گذشته کارت اعتباری برای او صادر شده است، می گوید: از ابتدای دی ماه سال گذشته این طرح متوقف و با توجه به اتمام دوره یک ساله، منوط به رایزنی های مجدد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی شد. 
وی می افزاید: اکنون که دو ماه از پایان دوره زمانی صدور کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی می گذرد، این کارت ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و ادامه یا توقف آن مشخص نیست و با این وجود هیچ یک از مسئولان در رابطه با صادر شدن یا نشدن کارت های اعتباری اطلاع رسانی نمی کنند. 
سرپرست امور شعب بانک ملی خراسان شمالی نیز با بیان این که صدور کارت های اعتباری تا زمان کامل شدن سامانه و تأمین اعتبار متوقف شده است، می افزاید: اجرای این طرح به دلیل به روز نبودن سامانه، از سال گذشته متوقف شده است و هنوز از اجرای مجدد آن اطلاعی نداریم.
«علی اصغر هدایتی» می افزاید: با اجرای این طرح در سال های گذشته مشکلی نداشتیم و استقبال به خوبی انجام می شد به طوری که توانستیم، حدود 16 هزار مورد پرداخت در این زمینه داشته باشیم. وی با بیان این که این طرح در قالب یک کارت خرید کالا و 3 کارت مرابحه با اعتبار 10، 30 و 50 میلیون تومان اعطا می شد، خاطرنشان می کند: افرادی که موفق به دریافت این کارت ها در سال گذشته شدند، اکنون مهلت کارت ها به پایان رسیده و به دلیل این که هنوز اجرایی نشده نمی توانیم تمدید کنیم در نتیجه بدهی این افراد به قسط تبدیل می شود.
وی اظهارمی کند: فردی که خرید نکرده و مهلت کارتش به پایان رسیده اکنون باید به صورت اقساط بدهی خود را به بانک پرداخت کند. به گفته وی، خرید کالای ایرانی از فروشگاه های مجاز را  اداره صنعت، معدن و تجارت مشخص می کرد که فقط مختص به کالای ایرانی بود اما بانک 3 کارت دیگر هم صادر می کرد که از 10 تا 50 میلیون تومان اعتبار داشت. وی ادامه می دهد:  اداره صنعت، معدن و تجارت متولی کارت کالای ایرانی بود که متقاضیان مدتی از مزایای این طرح برخوردار شدند و پس از مدتی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت فروشگاه ها و استقبال نه چندان خوب، متوقف شد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.