شماری از کشاورزان مانه و سملقانی ضمن گلایه از کمبود سوخت در بخش ماشین آلات کشاورزی گفتند: هم اکنون کمبود سهمیه گازوئیل ماشین آلات بخش کشاورزی به کابوسی برای آنان تبدیل شده است.
آنان افزودند: هم اکنون تولیدکننده های کشاورزی این شهرستان با مشکلات مختلفی از جمله تامین نشدن سوخت برای ماشین آلات مواجه شده اند؛ این درحالی است که فصل کشت از ابتدای نخست مهرماه آغاز شده است.
آنان اظهار کردند: هم اکنون که فصل کشت پاییزه است ماشین آلات بدون سوخت مانده اند و کشاورزان معطل سوخت رسانی هستند.
به گزارش ایرنا کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد در هر جامعه‌ای بوده و توسعه و پیشرفت جوامع در گرو توجه ویژه به این مهم است، امروزه با مکانیزه شدن امور کشاورزی سوخت به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در این بخش به شمار می‌رود و در واقع از پایه‌های اصلی بخش کشاورزی است.
توزیع سوخت تراکتورها یک بحث ریشه‌دار است که گاه بر اساس سیلندر تراکتورها و امروزه نیز بر اساس نوع تولید و میزان کشت سهمیه‌بندی می‌شود.
با وجود اینکه استفاده تراکتور و دیگر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی مشخص است و جز برای کشاورزی استفاده کاربرد دیگری ندارند اما توجه و تعیین سوخت برای آنها مورد غفلت و کم‌کاری قرار گرفته است.
روند ثبت‌نام و دریافت سهمیه سوخت که باید از طریق سامانه و با تایید جهاد کشاورزی صورت گیرد و از طرفی نیز کافی بودن سوخت دریافتی برای میزان زمین و کشت و ... از جمله مشکلاتی است که کشاورزان دارای تراکتور با آنها مواجه هستند.
تامین امکانات مورد نیاز کشاورزان و دسترسی آسان به این امکانات از جمله مواردی است که به کشاورزان در تهیه محصول و تولیدات کشاورزی کمک قابل توجهی می‌کند.
با توجه به اینکه دریافت سهمیه سوخت تراکتور نیاز به طی مراحلی دارد شاید یک اقدام اساسی و برداشتن این موانع از راه کشاورزان در راستای تولید بیشتر از ضروریات است که شاید هویت‌بخشی به تراکتورها و صدور کارت سوخت یکی از راه‌حل‌های این امر باشد.
یکی از کشاورزان ساکن روستای اسلام آباد شهرستان مانه و سملقان در گفت و گو با ایرنا گفت: در حال حاضر زمان کشت محصول است و کشاورزان در این فصل نیاز به سوخت زیادی دارند اما متاسفانه شرکت نفت سهمیه برای تراکتورها را هزار و 100 لیتر قرار داده است که این میزان جوابگو نیست.
حسین دهپناه افزود: با توجه به اینکه این شهرستان به عنوان قطب کشاورزی استان محسوب می شود متاسفانه به این بخش از سوی مسئولان مربوطه توجه نشده و مورد بی مهری قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در مواقعی که کشاورزان بنا به دلایلی نمی توانند تمامی سهمیه سوخت را یکجا تهیه و حمل کنند در بیشتر مواقع از طرف فروشندگی باقی سهمیه سوخت آنان باطل می شود.
یکی دیگر از کشاورزان که در روستای بیار شهرستان مانه و سملقان ساکن است گفت: در بیشتر روستاها جایگاه سوخت وجود ندارد و کشاورزان مجبور به طی مسافت طولانی با تراکتور در جاده اصلی هستند تا به جایگاه دیگری برای تهیه سوخت بروند و این امر مخاطرات جاده ای را افزایش می دهد و باعث هزینه های دیگر نیز می شود.
قاسم علی یزدانی اظهارکرد: در مواقع نیاز اغلب فروشندگی ها گازوئیل ندارند و حواله به این دلیل باطل می شود.
وی بیان کرد: بیشترین جمعیت شهرستان مانه و سملقان به شغل کشاورزی مشغول هستند و همه کشاورزان به دلیل عدم توان مالی تراکتور ندارند از کشاورزان صاحب تراکتور می خواهند که کار شخم زمین را در قبال دریافت هزینه انجام دهند و این امر نیاز به سوخت بیشتری دارد و مسئولان باید به این بخش هم توجه کنند.
مسئول جایگاه فروش نفت در روستای اسلام آباد گفت: این جایگاه سوخت روستاهای چخماقلو، انصار، اسلام آباد، ملاحسن، قره مصلی، شهرآباد، آشخانه، حسن سو، شیرآباد و کشانک را تامین می کند.
میرزاحسین عمرانی اظهارکرد: در حال حاضر که فصل کشت است هزار و 100 لیتر برای مصرف تراکتورها اختصاص داده شده است که این میزان جوابگوی نیست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان گفت: در سه ماهه سال جاری سه میلیون و 400 هزار لیتر سوخت برای تراکتورها شهرستان اختصاص داده شده است که باتوجه به اینکه در فصل کشت محصول قرار داریم این میزان جوابگوی نیاز کشاورزان نیست.
مهندس محسن نظام دوست افزود: 10 میلیون لیتر نفت گاز به بخش کشاورزی شهرستان اختصاص یافته و از همین میزان هم به شکل های مختلف کاسته شده است.
وی اظهارکرد: هزار و 100 لیتر سوخت کفاف مصرف کشاورزان را نمی دهد هم اکنون این قشر برای تامین سوخت با چالش مواجه شده اند.
وی بیان کرد: این شهرستان قطب کشاورزی استان می باشد و نیاز است که این مشکل به طور اساسی برطرف شود.
نظام دوست گفت: سهمیه سوخت تایید شده توسط جهاد کشاورزی از طرف شرکت نفت تایید نمی شود و عمده مالکان ناچار به تهیه سوخت از منابع دیگر و به صورت آزاد می شوند.
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی خراسان شمالی گفت: طبق هماهنگی با جهاد کشاورزی استان 20 درصد سهمیه سوخت برای کشاورزان مانه و سملقان افزایش یافته است.
مجتبی شکوری افزود: برای سال جاری 10 میلیون و 700 هزار لیتر سوخت برای کشاورزان مانه و سملقان پیش بینی شده است.
وی اظهارکرد: سهمیه سوخت کشاورزان در بخش ماشین آلات کشاورزی بر اساس دستور العمل مشترک وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی طبق اراضی سطح زیر کشت هر شهرستان و جمعیت هر تراکتور پس از درخواست متقاضی در سامانه توسط شرکت پخش فراورده های نفتی تایید و حواله مربوطه از طریق فروشندگی های مربوط به کشاورزان تحویل داده می شود.
مدیر شرکت نفت استان خراسان شمالی گفت: در سال جاری 18 هزار و 922 درخواست ثبت برای تراکتورها، کمباین، تیلر و...انجام شده و بیش از 21 میلیون لیتر تحویل داده شده است.
شکوری اظهار کرد: برای فصل پاییز سال جاری 14میلیون لیتر پیش بینی سوخت پذیرفته است که تاکنون تعداد هفت هزار و 807 درخواست و هشت میلیون و 789 لیتر سوخت نفت گاز تائید شده است.
وی افزود: سال گذشته تعداد یک هزار و 30 درخواست عودت داده شده است.
وی تصریح کرد: تعداد 152 باب جایگاه برای تامین گازوئیل ماشین آلات بخش کشاورزی در این استان وجود دارد.
وی با بیان کرد: اگر جهاد کشاورزی گزارشی مبنی بر اینکه تراکتوری که واقعا مصرف کننده است را ارائه بدهد سوخت را افزایش می دهیم.
شهرستان 110هزار نفری مانه و سملقان 78 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و به عنوان قطب کشاورزی استان محسوب می شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.