شاهپور علایی مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: جامعه عشایری در سال گذشته درعرضه دام زنده به بازار نقش خوبی داشته و 9.5 میلیون راس دام را به کشورعرضه کرده که دستاورد بسیار بزرگی است.
وی افزود: درسال های گذشته عمدتا واسطه ها و دلال ها به دنبال این بوده اندکه سود حاصل از عرضه دام را به خود اختصاص دهند اما امسال با تکمیل دوره رشد بره های پرواربندی در 20 نقطه از تهران برای عرضه دام عشایردر راستای حمایت از اقتصاد این قشر زحمتکش غرفه هایی در نظر گرفته شده است.
وی درباره فروش بره های نارس در کشور گفت: دراین راستا تاکنون گزارشی از استان ها ارائه نشده و درطول برنامه پرواربندی با تکنیک های اصلاح نژاد و تغذیه در بخش عشایری این مساله حل شده است.
علایی مقدم اضافه کرد: در برخی از استان ها در سطح کشور ضریب تبدیل مواد غذایی به میزان افزایش گوشت به طور تقریبی 550 گرم نسبت به ازای هر کیلو، افزایش وزن شده که دستاورد بسیار خوبی است.
وی با ذکر اینکه افزایش درصد بره گیری در دام های کشور افزایش پیدا کرده است اظهارکرد: هدف این است که این مهم به 100 درصد برسد که اکنون میانگین جامعه عشایری در این زمینه حدود 75 درصد است.
علایی مقدم گفت: درشرایط پرواربندی سازمان امورعشایر از جیره کمکی در زنجیره تولید گوشت استفاده می کند که سبب افزایش میانگین وزن روزانه، نسبت به کنسانتره ای که مصرف می کنند، می شود.
براساس آمار سرشماری 1387، یک میلیون و 270 هزارنفرعشایر در قالب 213 هزار خانوار و با حدود 23 میلیون راس دام در سطح کشورزندگی می کنند.
دستگاه های اجرایی، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و عمومی و همچنین مردم می توانند دیدگاه ها یا برنامه های خبری خود را از طریق شماره تلفن 32226666 و 32231776 و یا به 09159768804 تلگرام به ایرنا اطلاع دهند یا نمابر کنند.
*نشانی اخبار ایرنای خراسان شمالی در کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس همگان است.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.