به گزارش ایرنا محمدرضا فیاض چهارشنبه در نشست پروژه برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی خراسان شمالی اظهار کرد: پیش از تشکیل دولت یازدهم فعالیت ژئوفیزیک هوایی در سطح کشور به میزان 180 هزار کیلومتر انجام شده است اما این رقم در دولت یازدهم به 400 هزار کیلومتر رسیده است.
وی افزود: معدن یک فرصت اقتصادی است که کمتر به آن پرداخته شده است و خوشبختانه سازمان زمین شناسی تلاش دارد تا بخش های کمتر شناخته شده کشور را زیر پوشش مطالعه و عملیات قرار دهد و برای شناسایی و اکتشاف معادن پیگیری های خوبی انجام داده است.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان زمین شناسی، انجام فعالیت ها در خراسان شمالی است گفت: با مقدمات انجام شده، امید است قدم های مناسب تری در سال جاری در این زمینه برداشته شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر اساس رویکردهای دولت دوازدهم و برنامه هایی که رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت که مجلس شورای اسلامی نیز ارائه شد، پرداختن به موضوع معدن یک هدف اصلی دولت دوازدهم است.
فیاض گفت: امید است این قدم ها در استان استوارتر برداشته شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پروژه برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی خراسان شمالی نیز در امتداد تلاشی است که برای شناخت منابع معدنی در دستور کار دولت قرار دارد.
وی با بیان اینکه خراسان شمالی از استان های مهم کشور در ذخایر معدنی است گفت: از 9 پهنه اصلی معدن، 2 پهنه در این استان قرار دارد و به گونه ای، همه مناطق استان حائز اهمیت و جای جای استان قابل مطالعه است.
فیاض اظهار کرد: این مطالعه ها مشخص می کند که پهنه ها چقدر قابلیت اقتصادی شدن دارند و می توان به لحاظ صرفه اقتصادی، برای اکتشاف اقدام شود.
وی، فرآوری مواد معدنی را از رویکردهای اساسی در فعالیت های معدنی عنوان کرد و افزود: جلوگیری از خام فروشی، یکی از اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان دولت است.
فیاض، معدن به عنوان ثروت دوم کشور محسوب می شود، اظهار کرد: اکنون ثروت اول کشور، نفت است و 110 سال است که از آن بهره برداری می شود اما در معادن عقب ماندگی زیادی داریم و باید تلاش کنیم تا این عقب ماندگی ها جبران شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به یقین سود اقتصادی معدن برای کشور کمتر از نفت نخواهد بود.
* اخبار ایرنا در کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس همگان است.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.