به گزارش ایرنا سیدمهدی احمدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: 41 نفردامپزشک و 69 نفربازرس بهداشتی گوشت نیز درعید قربان آماده ارائه خدمات به مردم هستند.
وی با بیان اینکه بیشترین گروه های دامپزشکی در عید قربان در شهرستان راز و جرگلان مستقر است افزود: عملیات نظارتی از صبح روز پنجشنبه برای انجام بازرسی قبل از کشتار آغاز می شود و دام های سالم با یک نشان مشخص می شوند.
احمدی گفت: در خراسان شمالی تمامی کشتارگاه ها، خودروها، بازرسین بهداشتی گوشت و ناظرین ذبح شرعی در روزعید قربان خدمات رایگان ارائه می دهند.
وی اضافه کرد: در روزعید قربان سلامت دام قبل، حین و بعد از کشتار بازرسی می شود و محصول مورد نظر با سلامت کامل درب منازل تحول داده می شود.
احمدی تصریح کرد: در کشتارگاه ها سیستمی به عنوان پیش سرد وجود دارد که دام بعد از کشتاردر دمای صفر تا چهار درجه نگه داری می شود تا عوامل بیماری زا از بین برود و لاشه سالم به دست مصرف کننده برسد.
وی اظهارکرد: اگر در قبل، حین و بعد از کشتار دام بیماری های مختلفی توسط کارشناسان دامپزشکی مشاهده شود آن لاشه از چرخه حذف می شود.
احمدی گفت: با توجه به اینکه بیماری ها به صورت جدی انسان را تهدید می کند، نیاز است که با رعایت نکات بهداشتی، کمترین مورد مواجه با بیماری را داشته باشیم.
وی افزود: اگر فرد در جایی قربانی می کند که بازرس بهداشتی گوشت نیست، باید در زمان ذبح حداقل از دستکش، عینک و ماسک استفاده کند و گوشت قربانی و آلایش آن شامل دل، جگر، قلوه، کله و پاچه را به مدت 24 ساعت در یخچال نگه داری کرده و بعد استفاده کنند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در این نشت عنوان کرد: امسال 16گروه از طلبه و روحانیون در این استان امر نظارت را برعهده دارند.
حجت الاسلام علیرضا دهقان گفت: از این تعداد 6 گروه در مرکز استان، سه گروه درشهرستان اسفراین، سه گروه درشهرستان شیروان و درمابقی شهرستان ها نیز گروه با توجه به نیاز مستقرشده است.
وی درباره مصرف اجزای حیوانات حرام گوشت در بازار گفت: چند سالی است که برای رفع این مشکل هفت شرکت، متقاضی جمع آوری اجزای حرام گوشت شده اند .
حجت الاسلام دهقان افزود: این شرکت ها با شهرداری ها قرارداد منعقد کرده اند و پس از جمع آوری اجزای، آنها را فریز کرده و با طی مراحل قانونی برای صادرات فرستاده می شوند.
دستگاه های اجرایی، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و عمومی و همچنین مردم می توانند دیدگاه ها یا برنامه های خبری خود را از طریق شماره تلفن 32226666 و 32231776 و یا به 09159768804 تلگرام به ایرنا اطلاع دهند یا نمابر کنند.
*ایرنای خراسان شمالی در کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس همگان است.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.