به گزارش ایرنا حسین فرخنده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده اظهارکرد: کتابخانه شهرهای آشخانه، شیروان، اسفراین و بجنورد جزو کتاب خانه هایی هستند که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی افزود: برای این چهار کتابخانه 2 هزار و 230 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
فرخنده مجموع فضای کنونی کتابخانه ای خراسان شمالی را 10 هزار و 500 متر مربع ذکرکرد و گفت: این استان با جهش و رشد قابل توجهی در افزایش سرانه فضای کتابخانه ای مواجه است.
وی اضافه کرد: در زمینه کتابخانه روستایی نیز 21 پروژه در دستورکار بود که 9 پروژه در سال های گذشته به بهره برداری رسیده است و امسال نیز هشت کتابخانه دیگر به مجموعه کتابخانه های روستای استان افزوده خواهد شد.
فرخنده دو عامل بسیار موثر در افزایش سرانه فضای کتابخانه ها را تخصیص اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و تخصیص 100 درصد اعتبارات عمرانی در سال 95 عنوان کرد و افزود: به رغم کمبود اعتبارات از سال 92 تا سال 96 نیز چند پروژه به افتتاح رسیده است.
وی اظهارکرد: در سال 93 نیز مجتمع فرهنگی و هنری شهر تیتکانلو با زیربنای 500 متر مربع و تالار شمس( به عنوان اولین سالن تخصصی شرق کشور) در بازه زمانی کوتاهی کمتراز 6 ماه به بهره برداری رسید.
فرخنده افزود: افتتاح و بهره برداری بخش ادارای مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان های گرمه و جاجرم نیز در دستور کار است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات، آمفی تئاتراین دو شهرستان حداکثر طی دو تا سه ماه آینده به بهره برداری برسد.
وی با بیان اینکه چشم انداز روشنی در افزایش سرانه فضای فرهنگی استان خواهیم داشت گفت: 28 هزارو 650 متر مربع در واقع فضای پروژه های فرهنگی ما در بخش پروژه های ملی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اظهارکرد: برای مجمتع فرهنگی و هنری بجنورد با زیربنای 11 هزار متر مربع تاکنون 120 میلیارد ریال هزینه شده است و 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: حوزه هنرهای معاصر با پیشرفت 10 درصدی و هفت هزار مترمربع زیربنا و کتابخانه مرکزی بجنورد با 11 هزار متر مربع زیربنا از دیگر پروژه های ملی هستند.
فرخنده توضیح داد: بخش مطالعه کتابخانه مرکزی بجنورد آغاز شده است که با پیگیری و تخصیص اعتبارات در آینده ،با افزایش سرانه فضای فرهنگی و پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه مواجه خواهیم بود .
وی به اقدامات انجام شده در چهارسال دولت تدبیر و امید و نقش آنها درتوسعه فعالیت های فرهنگی اشاره کرد واکران فیلم های جشنواره بین المللی فجر، برگزاری اولین دوره انتخاب کتاب سال در سالهای 93 و 94 ، برگزاری اولین چشنواره نمایش های کوتاه در جاجرم و برگزاری اولین نمایشگاه مد لباس را از جمله آنها برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: بتازگی برنامه هایی مانند نخستین برگزاری مشاعره رضوی، گردهمایی شاعران خراسان، اجرای طرح سینمای روشن، اجرای نخستین جشنواره موسیقی نوجوانان و برگزاری جشن رمضان نیز انجام شده است.
وی طرح عیدانه کتاب و طرح های زمستانه کتاب را از دیگرفعالیت ها در راستای رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی ذکر کرد.
وی در باره تجهیز سالن ها افزود: در این راستا صندلی های سالن گلشن عوض شده اند، آمفی تئاترهای شهرستان های گرمه و جاجرم نیز به صندلی ثابت تجهیز شده اند که انجام فعالیت ها در این زمینه به رونق فعالیت های فرهنگی و هنری کمک می کند.
فرخنده با بیان اینکه اقبال عمومی مردم به سینما افزایش یافته است گفت: در عرصه ملی و بین االمللی فیلم سازان ما، نزدیک به 370 جایزه بین المللی را از آن خود کرده اند.
وی افزود: در خراسان شمالی نیز بین سال های 88 تا 92 سینمایی وجود نداشت و تنها سینمای بخش خصوصی بنا به دلایلی مانند عدم استقبال مردم از آن تعطیل شد اما از سال 92 به بعد سالن های سینما از رونق خاصی برخوردار شدند.
فرخنده ادامه داد: بعد از سال 92 و با توجه به استقبال مردم از سالن سینما، بلافاصله مجتمع گلشن به امکانات پخش فیلم مجهز شد، درابتدا به صورت آنالوگ بود اما بعد به صورت دیجیتالی شد.
وی گفت: در دو تا سه سال اخیر مجتمع های فرهنگی و هنری شهرستان های اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم نیز به امکانات پخش فیلم مجهز شده اند و اکنون همزمان با استان تهران در شهرهای استان فیلم ها پخش می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: برای اولین بار است که سرمایه گذاران به صورت جدی در موضوع سرمایه گذاری سینماها حضور پیدا می کنند.
وی اضافه کرد: در پایان اسفندماه سال گذشته نخستین سینما( با عنوان سینما عمیق) توسط بخش خصوصی راه اندازی شد، در این سینما، نگار خانه، کتابخانه وجود دارد و یک بخش دیگر به زودی به نمایش سالن فیلم تبدیل می شود.
فرخنده گفت: این سینما دو تا سالن سینمایی، یک سالن تخصصی و ویژه با ظرفیت 19 صندلی و یک سالن عمومی با ظرفیت 86 صندلی دارد.
دستگاه های اجرایی، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و عمومی و همچنین مردم می توانند دیدگاه ها یا برنامه های خبری خود را از طریق شماره تلفن 32226666 و 32231776 و یا به 09159768804 تلگرام به ایرنا اطلاع دهند یا نمابر کنند.
*نشانی سایت ایرنای خراسان شمالی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی https://t.me/irnabojnurd در دسترس همگان است.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.