به گزارش ایرنا محمدعلی طهماسبی روز شنبه در همایش ملی انگور و فراورده های آن در استان خراسان شمالی گفت: در این راستا کشت برخی از محصولات کشاورزی که متعلق به منطقه خاص بوده هم اکنون به بیشتر تقاط کشور گسترش یافته و این امر موجب کاهش کیفیت محصولات شده است.
وی افزود: در این راستا به کشت زعفران اشاره و تصریح کرد که هم اکنون این محصول در همه نقاط ایران کشت می شود درحالی که کشت آن باید در شرایط آب و هوایی خاص انجام شود.
وی اظهار کرد: اگر در فصل پاییز در برخی از این مناطق که زعفران گسترش پیدا کرده است یک بارندگی وجود اشته باشد کیفیت محصول بسیار پایین خواهد آمد.
وی گفت: هم اکنون در خراسان شمالی با توجه به شرایط آب و هوایی آن کشت انگور غالب است و این نشان از انتخاب خوب و درست کشاورزان و کارشناسان برای گسترش کشت این محصول است.

** ضرورت تشکیل اتحادیه و شرکت تعاونی کشاورزان
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد تشکیل اتحادیه ها و شرکت های تعاونی تاکید کرد و گفت: هم اکنون اتحادیه پسته در سطح کشور با 146 نفر عضو بسیار خوب عمل می کند و در قیمت بازار تاثیر گذار است.
طهماسبی افزود: قیمت پسته در سال گذشته در کف بازار دو میلیون و 300 هزار ریال بود اما این شرکت تعاونی این محصول را هر کیلویی دو میلیون و 700 تا سه میلیون و 200 هزار ریال از بازار خریداری کرد.
وی با بیان اینکه یک کشاورز تنها نمی تواند در قمیت ها تاثیرگذار باشد افزود: باید اتحادیه و شرکت های تعاونی ایجاد شود که درمواقع نیاز از قشر کشاورز حمایت شود.
طهماسبی با بیان اینکه در دنیا هفت میلیون و 125 هکتار انگور کشت می شود افزود: از این سطح حدود 774 میلیون و 500 هزار تن انگور تولید می شود.
وی افزود: 294 هزار هکتار در کشور تاکستان وجود دارد که از این سطح 277 هزار هکتار بارور است و سالانه بیش از سه میلیون و 200 هزار تن نیز انگور برداشت می شود.
وی عملکرد برداشت انگور در باغ های آبی را در کشور 14 تن و دیم را چهار تن عنوان کرد و افزود: در برخی از استان ها عملکرد تولید انگور در هکتار 30 تن است.

*عملکرد انگور دیم در خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عملکرد انگور دیم در خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است گفت: در این استان در هر هکتار باغ انگور دیم 7.5 تن انگور تولید می شود، این در حالی است که میانگین کشوری در این خصوص چهار تن است.
طهماسبی افزود: استان خراسان شمالی در عملکرد محصول دیم در باغ های انگور رتبه اول کشوری را دارد.
وی اظهار کرد: اما در این استان عملکرد باغ های آبی انگور از میانگین کشوری 1.5 تن پایین تر است.
خراسان شمالی از نظر تولید انگور در سطح کشور رتبه هفتم را دارد.
این استان 344 هزار عرصه کشاورزی با بیش از 82 هزار بهره برداردارد.
سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی از این استان تولید می شود.
همایش ملی انگور و فراورده های آن امروز آغاز شده است که این رویدادعلمی تا فردا ادامه دارد.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشاردهنده: سید حسین قدسی**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.