احمد ریواده در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان فاروج اظهار داشت: قرار نداشتن در بین 12استان حوزه شیوع اعتیاد به منزله عملیاتی نکردن برنامه های پیشگیری، مقابله و درمان نیست، بلکه یک معتادهم زیاد است .
وی با اشاره به اینکه، در گام نخست باید به سمتی برویم که سند جامع اعتیاد استان نوشته شود بیان داشت: در شرایطی که هر روز یک ماده مخدر صنعتی یا روش استعمال جدید معرفی می شود رویکرد در حیطه فعالیت هاباید صد درصد علمی باشد و بدون شک اولویت اقدامات پیشگیرانه با واگذاری به مردم و گرفتن مشارکت آنان وروش فرهنگی است.
وی، یکی از مهمترین وظایف شورای شهر وروستا، در حوزه پیشگیری و مقابله با مواد مخدر و مشکلات اجتماعی برشمرد و گفت: در گام نخست، نقاط آلوده سه شهرستان بجنورد، شیروان واسفراین شناسایی و معرفی و فعالیت ها با کمک دستگاه ها در حوزه مقابله، درمان و صیانت اجرایی می شود.
وی با اشاره به اینکه، فاروج دروازه خراسان شمالی و در مسیر وروردی یکی از مراکز پخت مواد صنعتی است بیان داشت: دسترسی به مواد صنعتی را این موقعیت جغرافیایی برای فاروج راحت و کار شورای مبارزه با مواد مخدر را سخت می کند.
ریواده افزود: شوراهای شهر و روستای فاروج هم با شناسایی نقاط آلوده در فعالیت های شورای مبارزه با مواد مخدر مشارکت داشته باشند.
این مسئول گفت: سال گذشته ستاد دچار مشکلات مالی بود اما امسال این مشکل برطرف و علاوه بر اختصاص اعتبارات برای فعالیت ها، تعهدات سال 95 هم اجرایی می شود.
وی با اشاره به اینکه 15 درصد افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی ترک اعتیاد پاک می مانند افزود: در شهرستان فاروج از ابتدای سال 6814 نفر تحت درمان قرار گرفتند .
وی افزود: در فعالیت های حوزه مربوط به ، پیشگیری ، مقابله و درمان اولویت در واگذاری فعالیت ها به مردم و گرفتن مشارکت آنان با توجه به ارتباط مستقیم شان با اقشار مختلف، است .
وی با تاکید بر حفظ مراکز ترک اعتیاد، توجه به توزیع و پراکندگی آن با توجه جغرافیای شهرستان برای دسترسی راحت معتادان به این فضا ها را ضروری برشمرد و افزود: باید از مشارکت تشکل های مردمی استقبال شود واعتبارات به این نهادهای مردمی با نظارت دستگاه ها برای اجرای برنامه ها واگذار شود.
فرماندار فاروج گفت: اعتیاد از بین برنده سرمایه های اجتماعی ومادی کشور است و اقدامات بخشی پاسخگوی نیازها وبازدارنده نیست.
هادی رجائی نیا، پیشگیری ، مقابله، درمان و بازتوانی را بخش های مورد توجه در حوزه مواد مخدر برشمرد و افزود: گرایش به مواد صنعتی که امروز منزل شخصی هر نفر می تواند کارگاه تولید آن باشد مصداق، عدم توازن در انجام فعالیت ها در سه مقوله، پیشگیری، مقابله و درمان است.
وی ، بر بسیج همگانی دستگاه ها ومردم برای رسیدن به عدد 25 درصد در کاهش مصرف مواد مخدر براساس برنامه ششم توسعه تاکید کرد وافزود: تحقق این برنامه در سایه جذب مشارکت مردم و هماهنگی همه دستگاه های متولی ممکن است.
رجائی نیا تاکید کرد: عزم دولت برای پیشگیری جدی است و در گام نخست از کارکنان دولت آغاز شده و بازه زمانی 100 روزه تعریف شده برای پاکسازی کارکنان ادارات در سطح استان برای فاروج هم اجرایی می شود.
وی افزود: دستگاه ها برنامه ها وطرح هایشان را برای تصویب در جلسه بعد ارائه کنند
سومین گردش مالی در دنیا در حوزه مواد مخدر است تجارت سودآور کثیفی که 170 کشور در دنیا در گیر آن هستند و 84 درصد مواد مخدر دنیا در همسایگی ما در کشور افغانستان تولید می شود که 70 درصد این تولیدات هم باید از ایران عبور کند تا به مقصدش برسد.
*سایت ایرنای خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام به نشانی ttps://www.instagram.com/irnabojnurd در دسترس همگان است.
هم چنین هموطنان گرامی دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
1744 / 7187 خبرنگار: مرضیه مهربان **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.