به گزارش روز جمعه ایرنا، محمدرضا صالحی در مراسم اهدای نمادین پنج پنل خورشیدی به عشایر منطقه عشایری تخت میرزا اسفراین اظهار کرد: این پنل های خورشیدی با یارانه 15میلیارد ریالی خریداری شده است و در اختیار عشایر قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد : عشایر می توانند علاوه بر روشنایی از انرژی تولیدی این پنل های خورشیدی برای استفاده های وسایل ارتباطی مانند کامپیوتر و وسایل خانگی استفاده کنند.
وی گفت: عشایر خراسان شمالی با وجود اینکه 2.5 درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند اما، 8 درصد تولیدات پروتئین کشور را تامین می کنند بنابراین تخصیص اعتبارت به عشایر باید بر مبنای میزان تولید باشد نه سرانه جمعیت.
صالحی افزود :عشایر با فعالیت در بخش های مختلف وتوانمندسازی هم به اقتصاد و معیشت خود و هم به رفع مشکلات اقتصادی و استقلال کشور کمک بسیار مهمی می کنند.
رئیس شورای عشایر استان خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در استان گفت: با اجرای این طرح بهره وری درتولید گوشت قرمز افزایش می یابد.
صالحی کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری استان را از دیگر طرح های اقتصادی عشایر ذکر کرد و افزود: با صحبت های انجام شده به دنبال دانش بنیاد کردن کشت گیاه دارویی و افزایش میزان کشت این محصول هستیم.
وی گفت: گروه تجاری خارجی که امسال به خراسان شمالی سفر کرد نیز نسبت به سرمایه گذاری در گیاهان داروی نظر مثبت داشت و امیدواریم بتوانیم ایجاد کارخانه دارویی از گیاهان دارویی را داشته باشیم .
استاندار خراسان شمالی گردشگری مناطق عشایری را از دیگر ظرفیت های این حوزه ذکرکرد وافزود: توجه به این بخش در استان برای ما بسیار ضروری است.
وی گفت: تلاش می شود با ساماندهی مسائل کوچ و تأمین نهاده های تولید، به ارتقای معیشت و رفاه این قشر کمک شود.
به گزارش ایرنا دراین مراسم با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور، استاندار خراسان شمالی و مسئولان شهرستانی و استانی 5پنل خورشیدی به عشایر منطقه تخت میرزا اسفراین اهدا شد.
خراسان شمالی پنج هزارو 300خانوا رعشایر با جمعیت 30هزا ر قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 700 هزار راس دام در این استان کوچروی می کنند.
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قراردارد که هشت هزار و 136 نفر جمعیت عشایر کوچ رو از جمعیت 30نفری عشایر استان در این شهرستان حضور دارند.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.