سرهنگ موسی الرضا حیاتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آتش بُرها سبب می شود تا احتمال سرایت آتش به مرزهای این استان کم شود و بر این اساس در صورت سرایت، مهار آتش سوزی احتمالی سخت نخواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به آتش سوزی در مراتع ترکمنستان و نزدیک مرز با استان خراسان شمالی گفت: احتمال سرایت آتش سوزی در مراتع مناطق مرزی ترکمنستان به عرصه های این استان مرزی ضعیف است.
با این وجود، آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی احتمالی وجود دارد.
وی افزود: این مناطق، سال گذشته نیز دچار آتش سوزی شده بود و با توجه به تجربه آتش سوزی در این منطقه، آتش برهایی در مرز استان و ترکمنستان ایجاد شده است که مهار حادثه تسهیل شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: جوامع محلی، دستگاه های دولتی و نیروهای نظامی برای مقابله با حادثه احتمالی در آماده باش هستند.
حیاتی گفت: سامانه 1504 برای دریافت گزارش های مربوط به حوادث در عرصه های طبیعی آماده پاسخگویی است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه کشور ترکمنستان در سال گذشته حضور کمتری برای مهار آتش داشت گفت: در حادثه قبلی حضور نیروهای کشور ترکمنستان ضعیف بود و انتظار این است که کشور همسایه نسبت به مهار آتش حساسیت بیشتری داشته باشد.
بر اثر سرایت آتش سوزی 30 مرداد سال گذشته نیز در مناطق مرزی ترکمنستان به مناطق مرزی ایران در خراسان شمالی 30 هکتار از اراضی مرزی دو کشور در آتش سوخت که خوشبختانه این آتش سوزی با مشارکت افراد محلی، شوراها، دهیاری ها، مرزبانی و اکیپ های منابع طبیعی استان در ساعت حدود 20:30 همان روز مهار شده است .
پیشتر در مرداد سال 1393 نیز آتش سوزی در مناطق مرزی ترکمنستان و در نزدیکی مرز ایران در منطقه جرگلان خراسان شمالی رخ داده است.
خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان است که در محدوده شهرستان های بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان واقع است.
خراسان شمالی دارای حدود 100 هزار نفر مرزنشین متشکل از اقوام ترک، کرد، تات و ترکمن در مناطق مرزی جمهوری ترکمنستان است که از طریق دامپروری و کشاورزی امرار معاش می کنند.
براساس دیدار دیپلماتیک بین فرماندهان مرزبانی دو کشور در منطقه اترک که در 7 اردیبهشت سال جاری در ایستگاه راه آهن 'آک یایلا 'در خاک ترکمنستان برگزار شد، مقرر شد، طرفین برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در نقطه صفر مرزی در طول نوار مرزی ایران و ترکمنستان، به ماموران خود آموزش های لازم را بدهند.
هدف از این تفاهم نامه، همکاری بین مرزبانان دو کشور برای مهار آتش سوزی است که احتمال بروز آتش سوزی در تابستان با افزایش دمای هوا و خشک شدن درختچه های گز در نقطه صفر مرزی دو کشور، افزایش می یابد.
براساس این تفاهم نامه همکاری، مقرر شده است، درصورت مشاهده آتش سوزی در منطقه صفر مرزی، ماموران مرزبانی دو کشور بلافاصله با برافراشتن پرچم در روز و نوردهی چراغ در شب به یکدیگر اطلاع و برای اطفای کانون آتش اقدامات لازم را انجام دهند.
مرزبانان دو کشور همچنین متعهد شدند، نسبت به ایجاد نوار تراشیده (شخم زدن) در محدوده مرزی خود برای جلوگیری از تردد احتمالی افراد و نیز ایجاد مانع برای گسترش آتش سوزی به خاک یکدیگر اقدام کنند.
*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.