محمدحسین علی نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تفاهم نامه سه جانبه میان بنیاد علوی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و بانک سینا منعقد شده است و سهم استان در مرحله اول در این زمینه، تزریق 200 میلیار ریال اعتبار تسهیلاتی کم بهره به طرح های روستایی است.
علی نیا با بیان اینکه پرداخت 10 درصد از سود این تسهیلات توسط دولت و بنیاد علوی تقبل شده است افزود: مجریان طرح های اشتغال زایی در روستاها این اعتبار تسهیلاتی را با نرخ هشت درصد دریافت می کنند.
وی با گلایه از اینکه رویکرد بانک ها سبب شده تا این اعتبار در استان جذب نشود گفت: وقتی قرارداد مبادله می شود، باید بر اساس تفاهم نامه رفتار شود اما بانک ها بر اجرای دستورالعمل داخلی خود اصرار دارند و بر همین اساس تاکنون اعتبار خوبی در استان جذب نشده است.
وی تاکید کرد: اگر قرار است تفاهم نامه بر اساس آیین نامه و دستورالعمل داخلی بانک ها اجرایی شود، این قیود و ضوابط باید در تفاهم نامه دیده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: متاسفانه بانک ها بر دستورالعمل داخلی خود اصرار دارند و در این زمینه جذب اعتبارات مزبور تحت شعاع قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که بانک ها سندهای کشاورزی و روستایی را به عنوان وثیقه قبول نمی کنند و از پذیرش آن امتناع می کنند.
علی نیا گفت: اکنون به علت مشکلاتی که در پرداخت این تسیهلات وجود دارد، جذب این اعتبارات با تاخیر روبه رو شده است و تنها 27 میلیارد ریال از سهم 200 میلیارد ریال سهم استان جذب شده است.
وی خاطرنشان کرد: این اعتبار به 24 طرح سرمایه گذاری در روستاها تزریق شده این در حالی است که قرار بود 37 طرح به بانک ها معرفی شود و اعتبار تسهیلاتی دریافت کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: قرار بود سهم استان از این اعتبارات تسهیلاتی به 600 میلیارد ریال افزایش یابد و تعداد طرح ها نیز به 58 طرح برسد.
بر اساس این گزارش، سهم طرح‌های بخش کشاورزی از این اعتبار تسهیلاتی 40 درصد است و 60 درصد نیز در حوزه صنعت به متقاضیان اعطا می‌شود.

*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به مدیریت ایرنا در خراسان شمالی به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
6042 / 7185 / خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.