امید حیدریان روز یکشنبه به مناسبت دهه صنعت و معدن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده است و در وضعیت کنون مالیات بر ارزش افزوده از همه تولیدکنندگان به طور یکسان دریافت نمی شود و برخی تولیدکنندگان که به صورت زیر زمینی فعالیت دارند و محصول خود را در بازار عرضه می کنند به راحتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فرار می کنند.
وی افزود: این واحدهای تولیدی که از هزینه های مالیات شانه خالی کرده اند، بهای کمتری برای تولید می پردازند و محصول خود را در بازار با قیمت کمتری عرضه می کنند بنابراین بازار بهتری پیدا می کنند.

*** اختلاف 9 درصدی هزینه های تولید با اجرای نادرست مالیات بر ارزش افزوده
حیدریان تصریح کرد: اما تولیدکننده ای که هزینه های مالیات را پرداخت می کند، در بازار توان رقابت را از دست می دهد و یا برای کاهش هزینه ها به ناچار بعضا از کیفیت محصول تولیدی می زند که در این وضعیت مصرف کننده متضرر می شود.
وی با بیان اینکه اکنون تولیدکنندگان در بازار به دنبال رسیدن به سود در حد 2 یا سه درصد هستند گفت: پرداخت هزینه مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت هزینه ها را تا 9 درصد می رساند و این به شدت به ضرر تولیدکننده ای است که این هزینه را پرداخت کرده است.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی تاکید کرد: دوگانگی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به معضلی برای صنعت گران تبدیل شده است.

*** مالیات باید از مصرف کننده دریافت شود
حیدریان اظهار کرد: در اجرای درست قانون دریافت مالیات، مصرف کننده نهایی باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند اما در شرایط کنون، مالیات بر ارزش افزوده از تولید کننده دریافت می شود، بدون اینکه فروش برای تولیدکننده محقق شده باشد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان ما مدعی هستند که هزینه های تولید با درآمدها همخوانی ندارد افزود: اما اداره امور مالیاتی بدون توجه به اینکه تولیدکننده چه میزان فروش داشته است، مالیات را از او مطالبه می کند.
وی اظهار کرد: این مشکل مالیاتی به راحتی قابل حل است و امید می رود مسئولان در رده های کشوری برای رفع آن تدبیر کنند و راهکاری باشد که مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت شود.

*20 درصد از واحدها فعال نیست
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود در باره وضعیت فعالیت صنعتکاران در این استان گفت: حدود 350 واحد صنعتی در استان راه اندازی شده است که از این تعداد 20 درصد غیر فعال است.
وی خاطرنشان کرد: البته آمار دقیقی از واحدهای غیرفعال استان در دست نیست اما بر اساس برآوردهای انجام شده، 20 درصد از واحدهای صنعتی در استان غیر فعال هستند و باقی واحدها نیز نیمه فعال هستند و بعضا با ظرفیت کامل فعالیت ندارند.
وی در باره علت غیرفعال شدن واحدهای تولیدی استان گفت: نبود برنامه ریزی درست برای واحدهای صنعتی در هنگام راه اندازی و آغاز فعالیت، یکی از علت های غیرفعال شدن و به مشکل خوردن واحدهای صنعتی است.

* تسهیلاتی که به اهل داده نشد
حیدریان تصریح کرد: در دولت های گذشته بدون برنامه و به نام بنگاه های زودبازده و کوچک، تسهیلات اعتباری زیادی تزریق شد و از محل این اعتبارات واحدهای کوچک شکل گرفت.
وی با بیان اینکه این تسهیلات به اهل خود اعطا نشد خاطرنشان کرد: کسانی وارد عرصه تولید در بخش صنعت شدند که با کار در این زمینه آشنایی نداشتند و به همین علت در بازار رقابت و در تولید با مشکل روبه رو شده و بعضا در ادامه راه از فعالیت بازماندند.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت: در آن وضعیت هر فرد با آورده کم حتی به میزان 10 درصد از اعتبار مورد نیاز راه اندازی واحدتولیدی، وارد عرصه شد و از تسهیلات بنگاه های کوچک استفاده کرد اما در میانه راه به یک بدهکار بانک تبدیل شد.
حیدریان افزود: افراد بدون داشتن توان مدیریت و یا توان و مهارت فنی برای انجام کار، وارد عرصه شدند و در ادامه کار در بازار رقابت به بن بست خوردند.

* حمایت دولت از تولید
حیدریان درباره راهکارها برای برون رفت از مشکل گفت: در این دولت نهایت همکای با واحدهای تولیدی انجام شده است و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، مشکلات واحدهای تولیدی بررسی، تا حد زیادی مشکلات برطرف شده و بسیای از واحدها احیا شده اند.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی تصریح کرد: واحدهایی که خارج از اراده و متاثر از شرایط اقتصادی دچار مشکل شده بودند توانستند تسهیلات رونق دریافت کرده و تکاپو بگیرند.
وی افزود: معوقات بانکی و بدهی های مالیاتی که پیش از این مانع دریافت تسهیلات بود با کمک این کارگروه نادیده گرفته شد و واحدهای تولیدی که با مشکل روبه رو بودند از این تسهیلات بهره بردند و به چرخه فعالیت بازگشتند.
حیدریان با اشاره به اینکه بسیاری از اجرائیه های بانک ها بازگشت داده شد گفت: از صدور اجرائیه برای واحدهای تولیدی جلوگیری شد و اکنون بانک ها بدون مجوز و بدون اطلاع کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اجرائیه صادر نمی کنند.

*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به مدیریت ایرنا در خراسان شمالی به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
1744 / 7185 / خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.