سید مجید بهشتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید فرایند و طرحی پیشنهاد و اجرایی شود تا با ورود ناوگان جدید، ناوگان فرسوده و مستهلک از گردونه خارج شود.
وی افزود: یکی از مشکلات ما در مکانیزاسیون بخش کشاورزی این است که ناوگان فرسوده با وجود ورود ناوگان جدید از چرخه خارج نمی شوند و همچنان مورد استفاد قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: استفاده از ناوگان فرسوده سبب افزایش میزان مصرف سوخت می شود و بهره وری را در بخش کشاورزی تحت شعاع قرار می دهد.
رئیس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون اعتبارات توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در این استان روند رو به رشد داشته است گفت: در سال 92، 167 میلیارد و 250 میلیون ریال و در سال 95 حدود 250 میلیارد ریال اعتبار خط مکانیزاسیون برای استان منظور شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 95، 403 دستگاه تراکتور، 27 دستگاه کمباین و 582 دستگاه انواع ادوات کشاورزی در استان خریداری و به ناوگان کشاورزی افزوده شد.
وی گفت: رویکرد ما در تزریق این اعتبارات خرید ناوگان مورد نیاز برای کشت مکانیزه و کشاورزی حفاظتی بوده است.
بهشتی با اشاره به اینکه در سال 95 حدود 250 میلیارد ریال برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مصوب شد افزود: این در حالیست که در سال 95، 37 میلیارد ریال جذب شد و میزان جذب 123 درصد بیش از برنامه هدفگذاری شده بود.
وی درباره افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان گفت: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان طی سال 91، 1.35 درصد بود و این رقم در سال 92 به 1.44 درصد رسید و با روند افزایشی به 1.62 درصد در سال 95 ارتقا یافت.
رئیس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیشترین اعتبارات مکانیزاسیون به بخش زراعت و تاحدی به بخش باغبانی تزریق شده است و سایر بخش ها همچون شیلات و دام از این اعتبارات کمتر بهره برده اند.
وی خاطرنشان کرد: البته بخش مهمی از مکانیزه کردم انجام کارها در طرح های امور دام در ابتدای اجرای طرح ها توسط بهره برداران محقق می شود و از این رو در حین بهره براری، اعتباری برای ارتقای مکانیزاسیون در این بخش تقاضا نمی شود.
بهشتی افزود: اکنون درجه مکانیزاسیون، یعنی نسبت شمار عملیات مکانیز به کل عملیات در بخش باغی 12 درصد و در بخش زراعت 78.5 درصد است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 1744 خبرنگار: کبری علی ابادی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.