محمد سیاح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر شیروان با بیان اینکه 58 اثر تاریخی در شیروان ثبت ملی شده است اظهار کرد: شهرستان شیروان جاذبه ها و روستاهای هدف گردشگری بسیاری دارد که باید معرفی شوند.
وی گفت: در نوروز امسال همه ادارات و دستگاه های خدمات رسان پای کار بودند که خدمات خوبی به زائران و مسافران ارائه دادند.
سیاح از ایجاد بازارچه صنایع دستی، برپایی جشن نوروزی، چاپ و توزیع کتاب و راهنمای جاذبه گردشگری و اهدای بسته های فرهنگی شیروان خبر داد و افزود: در نوروز امسال مسافران استقبال خوبی از برنامه های فرهنگی شیروان داشتند.
معاون عمرانی و برنامه ریزی شیروان هم گفت: هم اکنون همه نهادها و دستگاه های دولتی آمادگی لازم را برای ارایه خدمات به مسافران و گردشگران را دارند چراکه معتقدیم برای جذب و ماندگاری مسافران باید به بهترین شکل از آنان استقبال کنیم.
صمد ایزانلو با بیان اینکه باید ماندگاری مسافران را در شیروان افزایش دهیم اظهار کرد: جاذبه ها، زیبایی ها، توانمندی ها و مکان های گردشگری شیروان توسط دستگاه های متولی به بهترین شکل اطلاع رسانی شود.
وی گفت: از نمادسازی و زیباسازی ورودی و خروجی شهر نباید فراموش شود چراکه ورودی و خروجی به عنوان نماد شهر هستند که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.
ایزانلو با بیان اینکه کمیته های دهگانه آمادگی لازم برای خدمات رسانی به مسافران را دارند افزود: امید می رود با تعامل و هماهنگی بتوانیم رضایت خاطر مسافران را در شهر جذب کنیم.
***شیروان؛ شهری 7000 ساله
شیروان، شهری است که 7000سال قدمت دارد. این شهر مرکز شهرستانی به همین نام در استان خراسان شمالی و دومین شهرستان بزرگ و مهم این استان شمال شرقی کشور است.
براساس روایت های تاریخی نام شیروان منسوب به نقش شیری است که شکل و شمایل آن در دامنه کوهی که در فاصله چند کیلومتری جنوب شهر وجود دارد. این نقش با سنگ‌هایی درست شده که از نظر جنس، نوع و رنگ با سنگ‌های کوه‌های جنوب شهر شیروان متفاوت هستند.
از جاذبه‌های گردشگری شیروان می‌توان به تپه باستانی ارگ شیروان اشاره کرد. این ارگ تاریخی که در گذشته مرکز حکومت و فرماندهی خطه شمال خراسان بوده، اکنون عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور به حساب می‌آید.
ارگ شیروان تا به امروز به عنوان کهن‌ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستانشناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
گفتنی است دیاکونوف، محقق و نویسنده روسی بر این باور است که نخستین امپراتوری مقتدر پارت ها در شیروان به وجود آمده است. ایزدوخاراکسی و استرابون از مورخین و جغرافیدانان یونان نیز محل زندگی و حکومت پارت را در دره رود اترک ذکر کرده‌اند.
همچنین منطقه ییلاقی حفاظت شده گلیل نامانلو، روستای هدف گردشگری زوارم، آبشار باداملق،چشمه مختومی فجرآباد، دره گلیان و زندازی (زندان زو یا دره زندان)نیز از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.
شهر شیروان در سال ۱۳۰۸ بر اثر زلزله به کلی ویران شد و پس از دو سال، بار دیگر با روش‌های نوین شهرسازی ساخته شد.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7186 /1744 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.