حسن وحید روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی اظهار کرد: این مناطق جنگلی در معرض آتش سوزی هستند که این مناطق حساس، بیشتر مورد توجه قرار دارند.
وی افزود: برای جلوگیری از خسارت های آتش سوزی های احتمالی، یکهزار و 500 نفر از جوامع محلی برای کمک به پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های طبیعی و کمک به مهار آتش سوزی های احتمالی سازماندهی شده اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این افراد در روستاهای مختلف، آموزش های لازم را فراگرفته اند.
وحید با اشاره به اینکه یکی از دغدغه ها برای مهار آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی تامین تجهیزات است اظهار کرد: سال گذشته 11 دستگاه دمنده در استان خریداری شده است که این تجهیزات برای مهار آتش در عرصه های مرتعی کاربرد دارد.
وی نبود هلی کوپتر را یکی از کمبودها برای مهار آتش و اطفای حریق در حوادث احتمالی آتش سوزی در عرصه های طبیعی عنوان کرد.

* آمادگی کشیک های اطفای حریق
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود در باره برنامه های این اداره کل در زمینه مهار آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی گفت: اکنون کشیک های اطفای حریق در این اداره کل در آمادگی کامل به سر می برند و علاوه بر آن سامانه 1504 نیز آماده دریافت گزارش ها در این زمینه است.
وی با بیان اینکه 95 درصد از حادثه های آتش سوزی در عرصه های طبیعی عامل انسانی دارد افزود: از کشاورزان درخواست می شود در حریم منابع طبیعی آتش روشن نکنند و پیش از ترک کردن محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

* آتش زدن بقایای گیاهی کشاورزی جرم است
وحید درباره آتش زدن بقایای گیای در مزارع توسط کشاورزان گفت: در قانون، آتش زدن کاه و کلش جرم شناخته شده است اما کشاورزان ما برای کشت دوم کاه و کلش و بقایای گیاهی را آتش می زنند که باید با این تخلف برخورد شود.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، پارسال چهار هزار هکتار از عرصه های طبیعی این استان دچار آتش سوزی شده بود و امسال خوشبختانه آتش سوزی در عرصه های طبیعی بسیار ناچیز و در حد دو، سه هکتار بود است.

*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 1744 خبرنگار: کبری علی ابادی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.