به گزارش ایرنا حجت الاسلام نورالله قدرتی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شده است اظهار کرد: متاسفانه آستانه تحمل مردم پایین آمده که این امر موجب ضرب و جرح و ایجاد پرونده هایی در این خصوص شده است.
وی تعداد کل پرونده های دستگاه قضایی این استان در سال گذشته را 100 هزار و 676 مورد ذکر کرد و افزود: علاوه بر این تعداد 42 هزار و 965 پرونده نیز در شوراهای حل اختلاف این استان رسیده و بررسی شده است.
وی سه اتهام اول ثبت شده در دادسراهای عمومی و انقلاب استان را به ترتیب شامل پرونده های ضرب و جرح عمدی با هفت هزار و 773 مورد، سرقت با هفت هزار و 193 پرونده و پرونده های توهین به اشخاص عادی را 6 هزار و 29 مورد عنوان کرد و افزود: در ضرب و جرج نسبت به سال 94، 2.8 درصد کاهش دارد و در سرقت و توهین به ترتیب 2.6 و 11.7 درصد رشد داشته است.
قدرتی اظهار کرد: اتهام های ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی، تهدید، تخریب، پرونده های مواد مخدر، تصرف عدوانی، رانندگی بدون پروانه رسمی و خیانت در امانت را به ترتیب بیشترین اتهام های ثبت شده در دادسراهای عمومی و انقلاب این استان است.

* مطالبه وجه نخستین خواسته ثبت شده در محاکم عمومی حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی مطالبه وجه را نخستین خواسته ثبت شده در محاکم عمومی حقوقی استان مطرح کرد و افزود: در سال 95، چهار هزار و 540 پرونده در این خصوص داشته ایم که نسبت به سال 94، 33 درصد کاهش یافته است.
قدرتی افزود: متاسفانه قرض را ادا نکردن و خوردن مال مردم جزء اولین مطالبه ثبت شده در محاکم عمومی حقوقی این استان است که این نشان می دهد باور های مذهبی و اخلاقی مردم ضعیف شده است.
وی تعداد کل پرونده های ثبت شده در محاکم عمومی و حقوقی این استان را در سال 95 ، 33 هزار و 245 مورد ذکر کرد و افزود: از این نظر نسبت به سال گذشته اش 19.7 درصد کاهش یافته است، پرونده ها از دادگاه به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده شده اند.

* روحیه سازش در بین مردم این استان پایین آمده است
رییس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه متاسفانه روحیه سازش در بین مردم این استان پایین آمده است گفت: در پنج و شش سال گذشته روحیه سازش بین مردم این استان بیشتر بوده است، در سال 94، 42.90 درصد پرونده ها منجر به سازش و در سال 95، 32.8 درصد پرونده ها منجر به سازش شده اند.
وی یکی از علت های نبود سازش را نیز تعداد زیاد پرونده ها ذکر کرد و افزود: فرصت مناسبی برای بحث و گفت و گو و سازش نیز وجود ندارد و در این خصوص کمتر با مردم صبحت می شود.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.