سرهنگ یدالله نوروزی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در پی دریافت گزارش های اعلامی در خصوص انباشت 280 کیلو ناس از سوی یکی از عرضه کنندگان آن، موضوع به ‌صورت ویژه در دستور کار مأموران قرار گرفت.
وی افزود: با پیگیری های انجام شده، این مقدار ناس کشف و عامل آن دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد.
وی افزود: در پی دریافت گزارش های اعلامی مبنی بر نگهداری مقدار قابل ‌توجهی سوخت قاچاق دریکی از کارخانه‌های آسفالت سازی، موضوع به ‌صورت ویژه در دستور کار ماموران قرار گرفت.
وی گفت: ماموران در بازرسی از این کارخانه 44 هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل را کشف و یک متهم نیز در این رابطه دستگیر که برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
پان پراگ یا ناس ماده‌ای اعتیادآور و سبزرنگ است که در ظاهر گیاهی به نظر می‌رسد، اما افزودنی‌های خطرناک زیاد دیگری نیز داشته وعوارض بلندمدتی چون سرطان را دارد که متاسفانه امروز شاهد شیوع آن به خصوص در میان قشر جوان هستیم
این ماده از برگ تنباکوی خشک‌شده تهیه می‌شود و فروشندگان پس از کوبیدن، آن را با آهک مخلوط کرده و پخش می‌کنند.
همچنین باهدف ترغیب و وسوسه افراد، از طعم‌دهنده‌هایی، برای خوشبو کردن مواد استفاده می‌کنند
افراد در هنگام مصرف، این ماده را در قسمت جلوی دهان و میان لب و دندان می‌گذارند تا با بزاق دهان ترکیب‌شده و شیره‌ای از آن خارج شود.
اسماعیل امیدی، پزشک درمان اعتیاد در خصوص این ماده مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این ماده ریشه گیاهی دارد و برای عمل آمدن به آن مقداری آهک اضافه می‌کنند زیرا برخی مواد مخدر را نمی‌توان به صورت خالص مصرف کرد.
وی با اشاره به این‌که تمامی عوارضی که برای سیگار می‌توان نام برد در ناس هم دیده می‌شود، افزود: ناس نیکوتین بسیار بالایی دارد و علاوه بر آن مانند تمام مخدرهای صنعتی و گیاهی توهم زاست و در رفتار فرد مصرف کننده اختلال ایجاد می‌کند.

**مصرف ناس در حال افزایش است
این پزشک با بیان این‌که ناس در ابتدای ورود به کشور به دلیل طعم بسیار تند و بوی نامطبوع مورد استقبال قرار نگرفت، اما امروزه مصرف آن در حال افزایش است،‌ ادامه داد: مصرف کنندگان ناس را در دهان خود می‌گذارند تا آب آن جذب دهان شود و این عمل پس از مدتی موجب زخم لثه و دهان می‌شود
امیدی افزود: مصرف ناس عوارضی مانند افزایش ضربان قلب، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌هایی چون سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ، نارسایی‌های کلیوی و بروز بیماری‌های اخلاقی را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: اعتیاد به ناس در اوایل مصرف موجب نشاط و شادی می‌شود اما پس از مدتی اثر نشاط آور خود را از دست داده و فرد مجبور می‌شود که به مواد مخدرهای قوی‌تر مانند شیشه و هروئین روی آورد.
سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7187/ 6042 خبرنگار: مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.