غلامحسین ساقی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در طرح فاینانس جاری با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و جایگزینی آن از محل فروش انشعابات فاضلاب اجرای شبکه و نصب انشعابات انجام می شود.
وی افزود: مبلغ دریافتی از مشترکان بابت حق انشعاب حدود ٥٠ درصد هزینه ها را پوشش می دهد و برای تکمیل طرح و پروژه ها ٥٠درصد باقی مانده از محل اعتبارات ملی انجام می شود.
وی گفت: با توجه به رویکرد مثبت دولت تدبیر وامید برای توسعه تاسیسات فاضلاب وامکان استفاده از پساب تصفیه شده به عنوان منبع آبی ارزشمند و پایدار و نیز تکالیف مشخص شده در برنامه ششم توسعه برای افزایش ٢٥درصد جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب شهری، دولت علاوه برتخصیص اعتبارات برای اجرای شبکه های فاضلاب، خرید پساب تصفیه شده درشهر شیروان به ظرفیت 12هزار مترمکعب در شبانه روز رانیز تضمین کرده است و پساب تولیدی را از بخش خصوصی می خرد.
وی افزود: پساب تهیه شده در صورتی که دارای شرایط مورد تایید باشد، می تواند در بخش های مختلف صنعت به مصرف برسد البته خرید آب در بخش صنعت می تواند برای تولیدکنندگان آن بخش به صرفه باشد.
ساقی خاطرنشان کرد: اعتبارات این شرکت برای اجرای طرح های فاضلاب به هیچ عنوان کفاف نیاز را نمی دهد و در صورتی که اجرای کارها معطل اعتبارات دولتی بود زمان بسیار طولانی می شد.
وی تصریح کرد: اعتبار این شرکت برای طرح های فاضلاب در سال 95 ناچیز بود به طوری که 35 میلیارد ریال برای شهر بجنورد، 20 میلیارد ریال شهر آشخانه، پنج میلیارد ریال شهر شیروان، و 15 میلیارد ریال شهر اسفراین منظور شده بود.
ساقی گفت: اکنون اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر شیروان به روش بی. او. تی به ظرفیت 12 هزار مترمکعب با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه میزان اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح 280 میلیارد ریال است افزود: برای اجرای ٥٠درصد از شبکه وضع موجود شهر شیروان حدود 80 کیلومتر شبکه نیاز است که پیش از این کمتر از 20 کیلومتر از شبکه فاضلاب وبا تکیه بر اعتبارات دولتی طی پنج سال گذشته اجرا شده و مابقی با روش فاینانس جاری طی دوسال آینده اجرا خواهدشد.

* هزینه های بالای طرح های فاضلاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای پروژه های شبکه فاضلاب را بسیاردشوار، هزینه بر و زمان بر عنوان کرد و گفت: لوله های کار گذاشته شده در این شبکه ها، در عمق بیش از 2 متر و بعضاتا عمق 13 متر اجرا می شود و این به معنی هزینه بر بودن اجرای پروژه ها است.
وی افزود: این در حالی است که درآمدهای حاصل از فروش انشعاب فاضلاب با هزینه های صرف شده به هیچ عنوان همخوانی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از علت های بالابودن هزینه های اجرای طرح های فاضلاب در استان، توسعه شهر به صورت افقی است.
ساقی تصریح کرد: در شهرهای استان تراکم ساختمانی پایین تر است و میزان درآمدی که به نسبت شبکه اجرا شده از فروش انشعاب فاضلاب به دست می آید پایین تراز شهرهایی مانند تهران یا مشهد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: برای جبران بخشی از هزینه ها، اعمال تبصره 3 به شورای شهر بجنوردپیشنهاد شده که امیدواریم با نگاه توسعه ای وجهت جلوگیری از آلوده شدن سفره های آب زیر زمینی ونیز ارتقاء بهداشت عمومی ونیز صرفه جویی حاصل از عدم حفاری چاه های جذبی و تخلیه متناوب آنها، این پیشنهاد موردتایید اعضای شوراهای اسلامی آن شهرها قراگیرد.
وی با اشاره به مساعدت و همراهی شورای اسلامی شهر شیروان در پیشنهاد ارائه شده تبصره٣سرمایه ای فاضلاب و مصوب کردن آن گفت: این پیشنهاد به شورای شهر آشخانه نیز داده شده است و در صورت تصویب کمک خوبی برای اجرای طرح فاضلاب در این شهر خواهد بود.
به گزارش ایرنا شهرندان در بجنورد و اسفراین با 56 هزار مشترک فاضلاب زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هستند.
در استان خراسان شمالی 22 نقطه شهری وجود دارد که طرح های فاضلاب در شهر اسفراین و بجنورد اجرایی شده و مراحل زیر پوشش قرار گرفتن شهر شیروان و آشخانه نیز توسط شرکت در دست پی گیری است.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.