به گزارش ایرنا، یکی از راه های خودکفایی توجه به توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی است و برای تحقق این امر کشاورزان باید به سمت روش های بهینه و استفاده منطقی تر از منابع موجود بویژه در خصوص منابع آبی حرکت کنند زیراکه از 2 میلیون هکتار گستره خراسان شمالی حدود 11درصد آن به کشت محصولات کشاورزی و باغی اختصاص دارد.
همچنین کشاورزان باید با استفاده از نظریات کارشناسان جهاد کشاورزی برای تولید محصولات با کیفیت و مورد نیاز جامعه گام بردارند و با تجهیز اراضی خود به سامانه های نوین آبیاری نقشی مهم در صرفه جویی مصرف آب در جامعه ایفا کنند.
کشاورزی این استان نیازمند بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری است که با توجه به محدودیت آب ضروری است استفاده از روشهای نوین در آبیاری کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
از سویی بیشترین میزان مصرف آب یا به عبارتی 90 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است که تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه ‌های نوین آبیاری اقدامی موثر برای افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از هدر رفت آب است زیرا که توجه به تولیدات پایدار با حداقل مصرف آب از راهکارهای مهم برای جلوگیری از هدر رفت آبی است.
یکی از کشاورزان خراسان شمالی می گوید: عرصه کشاورزی این استان ظرفیت و استعداد بالقوه ای محسوب می شود که هر آنچه پشتیبانی ها از این توانمندی برجسته افزایش یابد، ضریب سودمندی و تاثیر گذاری آن برای استان نیز تقویت خواهد شد.
شیرمحمد خدامهر با اشاره به بحران آبی پیش روی این استان به عنوان جدی ترین بحران و معضل این منطقه اظهار داشت: تقویت سامانه های نوین آبیاری از راهکارهای منطقی و اصولی برای مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی محسوب می شود.
وی به اهمیت اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای افزایش محصول در واحد سطح و افزایش راندمان آبیاری، اقدامات چشمگیری در اجرای این سامانه ها در زمین های کشاورزی استان انجام شده است.
خدامهر افزود: طرح آبیاری تحت فشار سامانه کلاسیک با آبپاشی متحرک را قابل توجه خواند و افزود: با هدف صرفه جویی مناسب در مصرف آب این روند باید ادامه داشته باشد.
یکی دیگر از کشاورزان این استان گفت:‌ باید شیوه تولید محصولات کشاورزی تغییر کند زیراکه با توجه به بحران کم آبی اگر این اقدام صورت نگیرد با کاهش تولیدات کشاورزی روبه رو خواهیم شد.
سجاد فیاض اظهار کرد: بهتر است کشاورزان به تجهیز زمین های کشاورزی خودشان اقدام کنند و دولت نیز با آسان سازی روند اعطای تسهیلات در این حوزه کشاورزان را کمک می کند زیرا که با توجه به کاهش نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی ها، تجهیز اراضی به این سیستم ها امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.
مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص استقبال کشاورزان این استان از سامانه های نوین آبیاری گفت: با توجه به زمینه های مستعد این استان در اجرای این طرح استقبال کشاورزان برای این طرح خوب است ولی اعتبارات جوابگوی استقبال و درخواست های آنان نیست.
بهروز عربی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در سال 95، 600 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در خراسان شمالی تخصیص یافت که 370 میلیارد آن از محل بانک کشاورزی و 200 میلیارد ریال از محل اسناد خزانه بوده است.
وی با توجه به استقبال کشاورزان گفت: با توجه به اطلاع رسانی و مدیریت ترویج پروژه هایی که تاکنون در این راستا در سطح شهر و روستا اجرا شده است کشاورزان مزیت های این طرح و حمایت های دولت را دیده اند که از آن استقبال می کنند زیرا که 85 درصد هزینه ها را دولت به آنان پرداخت می کند.
عربی با اشاره به وضعیت خرده مالکی و تاثیرات آن در اجرای این طرح افزود: در پروژه های کوچک هزینه اجرا بالا است که یکی از معایب آن است و باید خط انتقال، منبع آبی،نوع سیستم و ... انجام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه 44 درصد از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی استفاده می شود گفت: استفاده از سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی بهره وری آب را افزایش می دهد.
عبدالله یوسفی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اولویت این سازمان در راستای ارتقای راندمان بهره وری آب است اظهار کرد: کشاورزانی که از روش های نوین در انتقال و مصرف آب استفاده کرده و نسبت به افزایش راندمان آبیاری اقدام کرده اند، هم به ذخایر آب و هم به استفاده بهینه از مصرف آب کمک می کنند.
وی با اشاره به اعتبارات سامانه های آبیاری نوین در سال گذشته گفت: اعتبار تصویب شده این بخش در سال 94 ، 600 میلیارد ریال بود که 120 میلیارد ریال در اختیار قرار گرفت و سال گذشته 380 میلیارد تومان اعتبار برای سیستم های آبیاری نوین در اختیار قرار گرفت.
یوسفی با بیان اینکه 50 هزار هکتار از اراضی آبی استان مستعد اجرای سامانه های نوین آبیاری است گفت: در لایحه بودجه سال 96 اعتبار خوبی برای توسعه سامانه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی دیده شده است و انتظار می رود کشاورزان از این فرصت ها استفاده کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون 45 درصد اراضی کشاورزی خراسان شمالی زیر پوشش سامانه های نوین آبیاری هستند گفت: تا 80 درصد از هزینه های اجرای سامانه های نوین آبیاری توسط دولت تامین و مابقی هزینه ها به صورت اعتبار تسهیلاتی توسط متقاضی پرداخت می شود.
یوسفی با بیان اینکه هم اکنون در سامانه های سنتی آبیاری میانگین راندمان انتقال آب حدود 30 تا 35 درصد است اظهار کرد: با طرح هایی که اجرا شده میانگین راندمان انتقال آب در استان 42 درصد است.
وی گفت: این میزان در سطح کشور 44 درصد است که خراسان شمالی 2 درصد به میانگین کشوری در زمینه راندمان انتقال آب عقب است.
وی با بیان اینکه در روش هایی که منجر به استقرار سامانه های آبیاری بارانی می شود راندمان آبیاری از 42 درصد به 70 درصد افزایش پیدا می کند افزود: در سامانه های قطره ای تا 90 درصد راندمان انتقال آب افزایش پیدا می کند.
وی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره ای راندمان انتقال آب 2 برابر ارتقا پیدا می کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و 400 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
یوسفی با بیان اینکه با تخصیص به موقع اعتبارات در برنامه ششم، 50 هزار هکتار از اراضی این استان تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار می گیرند افزود: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار در سامانه های قطره ای 70 میلیون ریال، سامانه های مکانیزه ماشین های آبیاری 60 میلیون ریال، سامانه های بارانی کلاسیک و متحرک 50 میلیون ریال و سامانه های تحت فشار 32 میلیون ریال در هکتار کمک بلاعوض پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه اگر هزینه ها زیاد و کشاورز مایل بود به تسهیلات بانکی معرفی می کنیم گفت: در شرایطی هم که حالت تجمیعی باشد(چاه عمیق، قنات) و تعداد مالکین زیاد باشد مشروط بر اینکه تمام مالکین آمادگی اجرای طرح را داشته باشند 85 درصد هزینه تمام شده پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: جهت حمایت از تولید داخلی هم 100 درصد تجهیزات آبیاری تحت فشار از کارخانجات تولید داخل که استانداردهای لازم را دارند و مورد تایید وزارت هستند خرید می کنیم.
در استان خراسان شمالی بیش از 400 هزار نفر در قالب 117 هزار خانوار در روستاها سکونت دارند که 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی را با 82 هزار بهره برداری راهبری می کنند.
سالانه در این استان بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول باغی، زراعی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.