بیشتر از یک دهه است که کشاورزان شهرستان فاروج با کشت محصول زعفران دست به تغییر الگوی کشت زده اند تا با جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کم، با مشکل کم آبی مقابله کنند.
سود مناسب تولید این محصول با حذف بعد واسطه گری در حوزه فروش گل با توجه به کافی نبودن صنایع تبدیلی در شهرستان باعث شده اقشار مختلف به سمت کشت و تولید این محصول که دستگاه های مختلف هم در سال های اخیر اقدام به پرداخت تسهیلات برای آن کرده اند، بروند، یکی از این دستگاه ها کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان فاروج است که شماری از مددجویان با این رویکرد ترغیب به کشت این محصول شده اند، اما این محصول هم همچون سایر تولیدات، نیازمند آموزش اصول صحیح در همه مراحل کاشت و تولید است که این بعد نباید از نگاه متولیان مغفول بماند.
یکی از مددجویان کمیته امداد شهرستان که متقاضی دریافت تسهیلات کشت این محصول است گفت: برای رسیدن به تولید مناسب، آموزش شیوه های کاشت، داشت و برداشت ضروری است.
احمدی افزود: بعد از تصمیم گیری برای کشت این محصول پیگیر دوره های آموزشی آن شدم.
وی گفت: خوشبختانه کمیته امداد با پیگیری این حوزه زمینه برگزاری این دوره ها را فراهم کرد که به نظر می رسد باید استمرار داشته باشد.
یکی دیگر از مددجویان متقاضی دریافت تسهیلات نیز گفت: آموزش حلقه مفقوده کشت این محصول بود و به رغم اینکه، افزون بر یک دهه از آغاز کشت این محصول می گذرد کمبود دوره های آموزشی احساس می شود.
محمدی افزود: در سال های اخیر به این بعد توجه شده اما ضروری است تخصصی تر شود.
رئیس کمیته امداد فاروج: استادان پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه به کمک مددجویان این نهاد آمدند
مرتضی صفی پور، رئیس کمیته امداد فاروج در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان فاروج قطب تولید زعفران در خراسان شمالی است در چند سال اخیر، تعدادی از مددجویان این نهاد به سمت تولید این محصول گرایش یافتند و برای کیفی تر شدن این روند، کارگاه های آموزشی با مشارکت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه واحد اشتغال این نهاد با رویکرد اشتغالزایی مددجویان اقدام به ترویج و آموزش کشت زعفران اقدام و تصریح کرد: برای ارتقای دانش مددجویان و متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی در این کارگاه، مراحل کاشت، داشت و برداشت، مقابله با آفت و استفاده از ریز مغذی های مفید زعفران از سوی دکتر سالاریان ودکتر سیدی از اعضای هئیت علمی دانشگاه تربت حیدریه تشریح شد.
وی، نحوه فرآوری و بازاریابی زعفران و همچنین کشت گونه های گیاهان دارویی همزمان با کشت زعفران از دیگر حوزه های ارائه شده در این کارگاه عنوان کرد و گفت: این دوره برای 62 نفر از مددجویان کمیته امداد که عمدتاً ساکن شهر فاروج و روستاهای سیاهدشت، تیتکانلو، رستم آباد بودند که در این حوزه یا اقدام کرده و یا متقاضی کشت این محصول بودند، برگزار شد.
صفی پور به تسهیلات پرداخت شده برای اشتغالزایی مددجویان هم اشاره کرد و گفت:217 فقره تسهیلات از تیرماه سال گذشته تا کنون به ارزش 29 میلیارد و 555 میلیون ریال در این حوزه پرداخت شده است.
وی گفت: از 217 فقره تسهیلات پرداختی تعداد 48 طرح در حوزه کشاورزی، 108طرح در بخش دامپروری، 14 طرح در ردیف قالیبافی و صنایع دستی و تعداد 47 طرح خدماتی، حمل و نقل و صنعتی اجرا شده است.
صفی پور، تعداد تسهیلات تلفیقی ( از منابع اعتباری کمیته امداد- بانکی) را، 9 فقره عنوان کرد و افزود: اعتبارات تلفیقی در زمینه خرید تراکتور (5 دستگاه تراکتور )، خرید خودرو باری (1 دستگاه)، اجرای دوطرح دامداری (گاوداری) و یک طرح خدماتی هزینه شده است.
رئیس کمیته امداد فاروج، یکی از رویکردهای مهم این نهاد در حوزه اشتغالزایی را آموزش و ارتقا مهارت های مددجویان عنوان کرد وگفت: تعداد نفرات آموزش دیده در دوره های مهارت آموزی223 نفر در راستای تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده بوده که از این تعداد، (54 نفر در دوره های کشاورزی ، 59 نفر در رشته صنایع دستی و110 نفر در زمینه خدمات آموزش دیده اند.
وی با اشاره به برگزاری دوره های کارآفرینی برای مددجویان ، از آموزش دیدن 47 نفر در این بخش خبرداد و بیان داشت: این دوره با همکاری فنی و حرفه ای برگزار شد و در زمینه مهارتهای کسب و کار و ایجاد تفکر کارآفرینی آموزشهای لازم ارائه شد.
وی گفت: 471 نفر هم در دوره های توسعه و پایدار سازی (دوره کوتاه مدت) آموزش دیده اند که این دوره ها در راستای پایدارسازی طرحهای اشتغال است واز مجموع این نفرات، تعداد 74 نفر در دوره های کشاورزی ، تعداد 347 نفر در رشته دامپروری و50 نفر در زمینه قالیبافی آموزش دیده اند.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فاروج گفت:سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته در این شهرستان 980 هکتار بود که امسال به هزار و 600 هکتار افزایش پیدا کرده است.
احمد کنعانی افزود: بیشترین سطح زیر کشت این محصول در خراسان شمالی مربوط به شهرستان فاروج است.
وی عنوان می کند: تولید گل زعفران سال گذشته به 570 تن پ و همچنین 7000 کیلو تولید سرگل در شهرستان رسید.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال سطح زیر کشت زعفران در این استان به مدت مشابه پارسال 952 هکتار افزایش یافته است.
علی اصغر شریکیان در گفت و گو با ایرنا سطح زیر کشت زعفران این استان را در سال زراعی 94- 95 ، هزار و 238 هکتار عنوان و اظهار کرد: در سال زراعی 95-96 سطح زیر کشت زعفران در این استان به 2 هزار و 190 هکتار افزایش یافته است
وی با بیان اینکه 780 هکتار از سطح زیر کشت زعفران در خراسان شمالی بارده است گفت: با توجه به ظرفیت های بالای این استان در تولید این محصول، هم اکنون استان در تولید زعفران رتبه سوم را داراست.
شریکیان با بیان اینکه شهرستان فاروج بیشترین تولید و سطح زیر کشت زعفران را در خراسان شمالی دارد، افزود: زعفران محصول کم آب طلب است که اصول فنی و علمی در آن باید به کار گرفته شود و به کشاورزانی که قصد توسعه کشت زعفران را دارند توصیه می شود با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی کاشت، داشت و برداشت آن گفت و گو و مشاوره بگیرند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7187/1744، گزارش از: مرضیه مهربان **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.